סדרת קונצרטים - על מהנדסים, נגנים ומה שבינהם - סיקור ערב קונצרט ראשון

סדרת קונצרטים - על מהנדסים, נגנים ומה שבינהם - סיקור ערב קונצרט ראשון
תאריך

ביום שלישי התקיים באוניברסיטת בר-אילן קונצרט מיוחד במינו, האירוע היה בחסות הפקולטה להנדסה בשיתוף פעולה עם המחלקה למוזיקה כחלק מתכנית העשרה במוזיקה לסטודנטים מצטיינים של "מועדון ה-700" של הפקולטה להנדסה. "מדובר בתכנית מאוד ייחודית, ראשונה מסוגה באוניברסיטה - אולי בכל העולם - של עשייה מוזיקלית של סטודנטים מצטיינים בפקולטה להנדסה במטרה להפוך אותם למהנדסים יצירתיים יותר, בעלי כישורי עבודת צוות טובים יותר.

 

התכנית, אשר מובלת על ידי גברת אפרת אורבך, היא דוגמא לגישה פורצת דרך של הפקולטה להנדסה, אשר שואפת לגשר בין שתי דיסציפלינות שנראות כל כך שונות ורחוקות אחת מהשנייה עוד בשלב הלימודים של תואר ראשון. באירוע שקיימנו הצלחנו להדגים עד כמה יש מן המשותף בין עולם המוזיקה ועולם ההנדסה, עד כמה העולמות הללו מושפעים אחד מהשני ובאיזו קלות ניתן לקיים דו שיח מפרה בין מהנדסים למוזיקאים", מציין פרופ' אלכס פיש שעומד בראש של "מועדון ה-700" ובין יוזמי התוכנית.

האירוע שהתקיים הינו ראשון מתוך סדרת הקונצרטים מתוכננת, אשר מיועדת להנגיש את המוזיקה למהנדסים, את ההנדסה למוזיקאים, ואת ההנאה המופקת מהעיסוק בשניהם לקהל הרחב. בקונצרט הראשון התמקדנו ביצירות לפסנתר בביצוע תלמידים בכיתתה של גברת יפעת זיידל מהקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה בתל אביב מצד אחד, ומצד שני שמענו על מחקרים מרתקים העוסקים בעולם המוזיקה מכיוון הנדסי. ד"ר שיר שחל, בוגרת הפקולטה להנדסה ומוזיקאית מוכשרת, הציגה את מחקרה פורץ הדרך העונה על השאלה: "כיצד נגנים מסתנכרנים זה מול זה בזמן נגינה?" בהרצאתה היא הדגימה במונחים הנדסיים את הקשר הדוק בין סנכרון בטבע ובין סנכרון של הנגנים בזמן אמת. פרופ' יואל גרינברג, ראש המחלקה למוזיקה, הדגים כיצד פלטפורמות להלחנה של מוזיקה באמצעות בינה מלאכותית הן לאו דווקא חדשות למאה ה-21, אלא היו קיימות כבר במאה ה-18 באמצעים האנלוגיים שעמדו לרשות המוזיקאים החובבים דאז. הקטעים המוזיקליים לוו בהסברים בגובה העיניים על ידי גברת אפרת אורבך, מרכזת התכנית.

התכנית וסדרת הקונצרטים לא היו יכולים לצאת לפועל ללא תמיכתם המדהימה של פרופ' זאב זלבסקי, דיקן הפקולטה להנדסה, גברת דינה ימיני, ראש מנהל הפקולטה והצוות המנהלי, גברת שימרית בן אהרון וגברת דלית מיכאלי.

על  מהנדסים, נגנים ומה שבניהם – סדרת קונצרטים
צילום: יוני רייף

 

תאריך עדכון אחרון : 15/01/2023