Studying Alzheimer's Disease using spatial genomics and image analysis

חקר מחלת אלצהיימר באמצעות גנומיקה מרחבית וניתוח תמונה

מספר פרויקט
106
סטטוס - הצעה
הצעה
אחראי אקדמי
שנה
2024

הרקע לפרויקט:

מחלת האלצהיימר הינה מחלה קשה של מערכת העצבים המרכזית. הסיבות למחלה לא ידועות ובשל כך עד היום לא קיים טיפול יעיל למחלה. מחלת האלצהיימר מלווה באובדן ושינוי של נוירונים, בהופעתם של פלאקים עמילואידיים רעילים (Aβ plaques), בהצטברות של גושי סיבים (tangles) בתוך הנוירונים ובריבוי של תאי תמיכה (מיקרוגליה) פעילים. אחת משאלות המפתח היא מה הקשר בין המאפיינים הללו -- למשל איך מגיבים הנוירונים לסיגנליים המרחביים שמגיעים מהפלאקים והאם הקרבה לפלאקים גורמת למוות של הנוירונים? השאלה הזאת מתחברת לשאלה גדולה יותר - עד כמה הסביבה הפיזית של הנוירונים במוח משנה אותם?

מטרת הפרויקט:

בפרויקט זה נשתמש בטכנולוגיה חדשה שנקראת ׳ריצוף מרחבי׳ המאפשרת מיפוי מולקולרי של תאים בתוך רקמות בסופר רזולוציה. הטכנולוגיה מאפשרת ליצור ולנתח מפה מרחבית-מולקולרית ברמת התאים הבודדים במוח של עכברים חולי אלצהיימר. מפה זו תכלול סיגנלים מרחביים כמו פלאקים ותאי מיקרוגליה פעילים, יחד עם התוכן המולקולרי של הנוירונים במיקום המקורי שלהם ברקמה.

תכולת הפרויקט:

  • הכרת ולמידת פרוטוקול הריצוף המרחבי במעבדה
  • צילום תוצאות עבור מידע רב-ממדי של ריצוף מרחבי
  • ניתוח תמונות וניתוח נתונים
  • הסקת מסקנות וסיכום התוצאות
  • כתיבת מאמר מהווה סיום בהצטיינות של הפרויקט

קורסי קדם:

הקורס פיזיולוגיה כמותית

דרישות נוספות:

רקע בביולוגיה הוא חובה
רקע בעבודה במעבדה ביולוגית הוא יתרון

מקורות:

  1. https://www.alonlab.org/technology
  2. Hyperbaric oxygen therapy alleviates vascular dysfunction and amyloid burden in an Alzheimer’s disease mouse model and in elderly patients https://www.aging-us.com/article/203485/text

תאריך עדכון אחרון : 30/07/2023