עולה על המסלול

The Right Path
תאריך

ד"ר דור עצמון מתמחה בחיפוש היוריסטי ותכנון, עובד עם בינה מלאכותית ומוצא מסלולים עבור רובוטים בסביבה מרובת סוכנים

בעתיד הנראה לעין ימלאו את הכבישים רכבים אוטונומיים. הם יצטרכו להגיע מנקודה א' לנקודה ב', אולי לעשות כל מני דברים בדרך (למשל, אם מדובר ברכב שליחויות), ולעשות את כל זה בצורה בטוחה, מהירה, ומבלי להתנגש בשום דבר או לדרוס אף אחד בדרך. "בעצם, מדובר פה על בעיה קומבינטורית של מציאת מסלול. בעיה שניתן למדל אותה בעזרת מצבים ומעבר בין מצבים", מסביר ד"ר דור עצמון. " בעיות מסוג זה עוסקות בתכנון מסלולים לא רק בעולם הפיזי. קובייה הונגרית, למשל, היא בעיה קומבינטורית. אנחנו צריכים להביא אותה מנקודה א', המצב שבו היא מסודרת כרגע, לנקודה ב', המצב הסופי בו כל הפאות שלה בצבע אחיד, ויש אוסף של פעולות שאנחנו יכולים לבצע כדי להעביר אותה מהמצב האחד למצב אחר".

ד"ר עצמון (בן 34, בזוגיות) הוא חבר הסגל הטרי ביותר בפקולטה, ויצטרף אליה באופן רשמי בחודש אוקטובר 2023, למסלול החדש להנדסת תוכנה. את דרכו האקדמית הוא התחיל באוניברסיטת בן גוריון שבנגב, בה עשה תואר ראשון, שני ושלישי במחלקה להנדסת מערכות תוכנה ומידע. "במסגרת התואר השני והשלישי עסקתי בבינה מלאכותית, בהנחייתם של פרופ' אריאל פלנר ופרופ' רוני שטרן, והתמקדתי במחקר בתחום של חיפוש היוריסטי ותכנון. ספציפית, במהלך הדוקטורט התמקדתי במציאת מסלולים בסביבה מרובת סוכנים שנעים במרחב, כמו רובוטים או רחפנים. למשל – מחסנים חכמים. שם צריך לא רק למצוא מסלול לכל רובוט שזז במרחב, אלא גם לדאוג שהם לא יתנגשו אחד בשני".

הוא סיים את התואר השלישי בשנת 2021 והמשיך לפוסט-דוקטורט ב-Royal Holloway University of London. " במהלך הפוסט, בהנחיית פרופ' שרה ברנרדיני (Prof. Sara Bernardini), לקחתי את העבודה שלי מהתיאוריה לפרקטיקה ופיתחתי אלגוריתמים לרובוטים אמיתיים במחסן חכם אמיתי. הפוסט-דוקטורט היה בשיתוף חברת הרובוטיקה Tharsus, שמתפעלת מחסנים חכמים. כך שאני משלב עבודה תיאורטית עם עבודה מעשית".

את תחום המחקר הזה הוא מתעתד ליישם גם פה, בפקולטה להנדסה. "אחת המטרות שלי, וזה מאוד נפוץ בתחום שלי, היא שהמעבדה שלי תשלב רובוטים שאפשר יהיה לממש עליהם את האלגוריתמים שאנחנו מפתחים ולהריץ עליהם את הניסויים שלנו, כך שהם יבצעו כל מיני פעולות במרחב. בנוסף, אני רוצה להתרחב לתחום המשחקים, אותו חקרתי מעט בעבר, תחום זה קשור גם לבעיות חיפוש מסלולים: במשחקים שבהם יש יותר משחקן אחד, כל שחקן מבצע פעולה שמשנה את המצב הנוכחי של המשחק. אנחנו רוצים למצוא פתרון עבור אחד מהשחקנים כך שיהיה לו את הסיכוי הטוב ביותר לנצח".

ד"ר עצמון מחפש שותפים ושותפות לדרך. "אני מחפש סטודנטים וסטודנטיות לתואר שני ושלישי, עם בסיס מתמטי חזק, ידע בתכנות ועניין בבינה מלאכותית. מעבר לנתונים היבשים, אני מחפש אנשים נחמדים שיהיה לי כיף לעבוד איתם, נראה לי שזה לא פחות חשוב".

נשמע מעניין? צרו קשר עם ד"ר דור עצמון במייל: dor.atzmon@biu.ac.il

תאריך עדכון אחרון : 03/10/2023