מאמר של פרופ' אורית שפי פורסם במגזין היוקרתי Advanced Materials Technologies

Prof. Orit Shefi’s Article Published in Advanced Materials Technologies
תאריך

המאמר עוסק בהובלה בליסטית של חלקיקים נושאי תרופות, לצורך טיפול ממוקד בגידולים סרטניים. יישום קליני שלו עשוי לפתוח בעתיד אפיקים חדשים לשיפור הטיפול הפוטודינמי הקליני

מאמר של קבוצת המחקר של פרופ' אורית שפי מהפקולטה להנדסה באוניברסיטת בר-אילן פורסם בחודש שעבר בכתב העת היוקרתי Advanced Materials Technologies. המאמר, שאף הופיע בשער המגזין, עוסק בהובלה בליסטית של חלקיקים נושאי תרופות, לצורך טיפול ממוקד בגידולים סרטניים.

את המחקר המתואר במאמר הובילה פרופ' שפי עם תלמידיה לדוקטורט אלי ורון ואלינה חיימוב מהפקולטה להנדסה, בשיתוף פעולה עם פרופסור אסתר סגל מהטכניון. המאמר דן בשיטה מתקדמת לטיפול בסרטן בשילוב של ננוטכנולוגיה ואופטיקה. המחקר, שנמשך מספר שנים, הביא לממצאים חדשניים וחשובים. במסגרתו, פיתחה הקבוצה מיקרו-חלקיקי סיליקון מחוררים הנושאים ננו-קומפלקס מיוחד המורכב מליבת ננו-חלקיקי זהב ותרופה, mTHPC. תרופה זו הופכת לרעילה לתאים הסרטניים כשמאירים עליה בלייזר באורך גל מתאים שיכול לחדור לרקמה. כדי להחדיר את חלקיקי הסיליקון המוטענים בתרופה לגידול הסרטני, החלקיקים נורו בליסטית בלחץ גבוה על ידי אקדח גנים ממוקד. לאחר החדירה של החלקיקים לאזור התאים התרופה השתחררה ואז הופעלה באמצעות לייזר חיצוני. הפעלה זו ממוקדת לאזור הגידולים, ללא פגיעה ברקמות בריאות.

תוצאות המחקר מראות כי גישה חדשנית זו עיכבה באופן משמעותי את צמיחת הגידולים. לכן, היא עשויה להיות פוטנציאל לפיתוח טיפול ממוקד ובטוח יותר לחולי סרטן בעתיד, ולפתוח אפיקים חדשים לשימוש בטיפול הפוטודינמי הקליני.

לקריאת המאמר המלא

תאריך עדכון אחרון : 04/02/2024