מי אתה, קופקין?

Who Are You, Alexander Kofkin?
תאריך

הוא נולד בברה"מ לשעבר, היגר לאוסטריה, מתגורר באסטוניה, עסקיו חולשים על חלקים גדולים מיבשת אירופה, ואת השם שלו מכירים כל אנשי הפקולטה להנדסה.

בחג הפסח, חג החירות, אנחנו רוצים להכיר לכם את האיש שבזכות תרומתו הנדיבה יש לנו את החירות לעסוק בעשייה המדעית שלנו.

אלכסנדר קופקין, יליד ה-11 במאי 1941, הוא איש עסקים אסטוני ממוצא יהודי, בעל אזרחות אוסטרית. הוא נולד בברה"מ לשעבר, סיים בה לימודי משפטים והחל לעבוד במחלקה לטכנולוגיה חדשה בלשכה הבנייה הטכנולוגית של משרד הבשר והחלב של ברית המועצות, שם הפך עד מהרה לראש המחלקה. במסגרת עבודתו נפתח בפניו מסך הברזל והוא הרבה בנסיעות עבודה, בין השאר למדינות כמו פינלנד ודנמרק. בהמשך, הפך קופקין למרצה לדיני עבודה במוסד חינוכי טכני מס' 4 בטאלין.

בשנת 1968 פתחה ברית המועצות אפשרות חלקית ליהודים להגר לישראל. קופקין ניצל את ההזדמנות הזו, מילא ב-1974 טפסי הגירה, אך בסופו של דבר היגר עם משפחתו לאוסטריה. שם, הפך למנהל של חברה שעסקה במסחר בתוצרת חקלאית, ועבדה בין היתר גם עם ברית המועצות. בכך, הפך קופקין לאחד היזמים הראשונים שחיו במערב ורשמו מיזם משותף בברית המועצות. ב-1986 פתח קופקין חברה נוספת, בציריך שבשוויץ, שעסקה גם היא במסחר בתוצרת חקלאית. "אוסטריה היית קטנה מדי בשבילי", הוא סיפר בעבר בראיון.

כיום מתגורר קופקין בטאלין, בירת אסטוניה, ועסקיו מתמקדים בעיקר בתחומי המלונאות והמזון. הוא חבר מסדר ההצטיינות של טאלין לפיתוח היזמות, הכלכלה והתיירות מאז שנת 2009. ב-1993 הקים קופקין את קרן אלכסנדר קופקין, אחת מקרנות המשנה של הקרן הלאומית לתרבות אסטונית. באמצעות הקרן הוא תומך בהשכלתם של אנשי תרבות אסטונים, שחקנים ובימאים, בחו"ל. מדי שנה מחולקת מהקרן מלגות בשווי 1,000 יורו. בנוסף, הקים קופקין מלגה באמצעות קרן הפיתוח של אוניברסיטת טאלין, לתמיכה בסטודנטים בתחומי הטכנולוגיה.

בארץ, תרומת הקרן של קופקין אפשרה את הקמת הפקולטה להנדסה של אוניברסיטת בר-אילן, אבל לא רק: תרומתו מאפשרת גם את קיומו של כפר הנוער אלכסנדר ואימבי קופקין רמת הדסה סאלד, פנימייה חינוכית לכיתות ז'-יב', בה מתחנכים כ-280 בני נוער המגיעים על רקע קשיים שונים בתחום הלימודי, החברתי או האישי. בנוסף, פועלת בכפר מכללה טכנולוגית לכיתות יג'-יד' – חיבור נוסף המצביע על זיקתו של קופקין לתחום הטכנולוגיה.

צילום: Ergo Kuld/Postimees

תאריך עדכון אחרון : 17/04/2024