"חושך לא מגרשים עם מקל אלא עם אור"

"חושך לא מגרשים עם מקל אלא עם אור", נאומו של פרופ' זאב זלבסקי בטקס חלוקת תארים
תאריך

טקס חלוקת התארים לבוגרי ובוגרות הפקולטה להנדסה הוא הטקס החמישי, והאחרון, בו משתתף פרופ' זאב זלבסקי כדקן הפקולטה. זהו נאומו המלא.

פרופ' אמנון אלבק רקטור בר אילן, ד"ר יוסי טליוסף ראש מנהל הפקולטה, סטודנטים בוגרים, בני המשפחות ואורחים, משפחת בנימין, סגל הפקולטה האקדמי והמנהלי, שלום לכולם וברוכים הבאים לטקס סיום לימודי תואר ראשון ושני בהנדסה.

זהו הטקס החמישי והאחרון בו אני משתתף כדיקן, ורציתי לומר שזהו הטקס המרגש והמשמעותי ביותר בעיני מכל הטקסים שנערכים בפקולטה.

המשמעותיות של טקס זה היא בזה שהוא מסמן נקודת דרך במסע ארוך של שנות לימודי הנדסה רבות, והוא מכשיר באופן סמלי מאות של מהנדסים חדשים שיוצאים ממוסד לימוד זה ומשתלבים בשוק ההייטק ההנדסי.

כוחנו כאומה עיקרו ביכולתינו ובהובלתינו הטכנולוגית. אתם, הבוגרים, תהיו אלה שיובילו יתרון זה ותדעו להתמודד עם בעיות הנדסיות ואתגרים טכנולוגיים רבים, שהם דווקא ובמיוחד עכשיו, מהויים את צו השעה בישראל - אך גם בעלי השפעה בינלאומית גלובלית משמעותית.

אני תקווה שבמהלך לימודיכם ידעתם להפנים לא רק את התכנים האקדמיים שהפקולטה העבירה לכם, אלא גם יכולות ומיומנויות חשובות נוספות כמו יצירתיות חשיבתית, חשיבה מחוץ לקופסא, חשיבה הנדסית ביקורתית, יכולת לעבודת צוות, יכולת לימוד עצמי ועוד.

אכן זה היה מסע ארוך מבחינתכם, מסע של 4 שנים לתואר ראשון ועוד שנתיים לאלה שמסיימים תואר שני, אבל כן, גם מסע של אלף מיילים שהתחיל בצעד אחד קטן ראשון, גם הוא בסופו של דבר מגיע לסיומו.

אינני יודע אם אתם זוכרים מה חשבתם או איך הרגשתם כשרק התחלתם את מסע הלימודים שלכם, אבל אני בטוח שכעת הראיה שלכם על דברים היא הרבה יותר בוגרת, בשלה, מושכלת, נבונה ומעמיקה.

אני משוכנע שלא רק צברתם ידע בלימודים שלכם, אלא שכעת גם תדעו ליישמו בצורה נכונה לטובת הכלל. כי זהו ערכו האמיתי של תהליך הלימוד, שאיננו מיועד רק לסיפוקו האישי של הפרט שלומד - אלא מטרתו להדליק נר שיאיר את כל סובביו ויתרום לטובת הכלל. כי חושך לא מגרשים עם מקל אלא עם אור, כמו שהרבי מלובביץ אמר בזמנו.

תמיד תזכרו שאדם לא לומד כשהוא עוקב אחר חוקים. הלימוד האמיתי קורה דרך העשייה והנפילה והוא בעיקר קורה כשהאדם לומד את מה שהוא כבר יודע.

בהזדמנות זו אני רוצה להודות על האפשרות שניתנה לי להיות הדיקן שלכם בתקופת לימודיכם, על הזכות להיות מרצה שלכם בקורסים שלימדתי בפקולטה, להיות המנחה של מספר סטודנטי מחקר שלמדו בקבוצה שלי ושמסיימים היום. זו השליחות שלי והנר הקטן שלי שעמו אני מאיר את סביבתי הקרובה ומנסה להשפיע עליה לטובה.

אני מודע לזה שתהליך לימודים דורש תמיכה של המשפחה ולכן אני רוצה להודות למשפחות הבוגרים שתרמו למאמץ ההכשרתי הארוך של הבוגרים שלנו.

אני רוצה להודות לדלית, ליוסי ולצוות המנהלי של הפקולטה שארגן אירוע זה היום, ליאיר כספי ולנציגי האוניברסיטה שהשתתפו בארגון הערב, וגם לציין את דינה ימיני, שבילתה בפקולטה שנים רבות מחייה, וכעת בפעם הראשונה היא פה כאורחת, ולא בתפקיד של ראש מנהל אותו היא סיימה לפני כחצי שנה.

תודה לכל מי שהגיע לכבד הטקס בנוכחותו, וכמובן תודה גדולה לצוות הקולגות האקדמיים שלי שלקחו חלק מהותי בהכשרה המוצלחת של הבוגרים שלנו.

בוגרים יקרים - המשיכו ללמוד כל החיים, ותמיד תנסו ללמוד משהו על הכל ובמקביל ללמוד הכל לפחות על משהו אחד, כוון שלהיות בור זה אף פעם לא מעורר בושה, כמו שמעורר העדר הרצון ללמוד משהו חדש. צאו לעולם והיו שגרירים נאמנים של הפקולטה, עלו והצליחו והמשך ערב נעים לכולנו.

לאלבום התמונות המלא מהאירוע

תאריך עדכון אחרון : 01/07/2024