ד"ש מפרת'

Postcard from Perth
תאריך

הדוקטורנטיות שירן לוי ונטלי לנדר גאוויר, מקבוצת המחקר של ד"ר אסף אלבו, טסו עד לאוסטרליה הרחוקה כדי להציג את המחקר שלהן, העוסק בלייזר קסקדה קוונטים לתחום הטרה-הרץ

שירן לוי ונטלי לנדר גאוויר, שתיהן דוקטורנטיות בקבוצת המחקר של ד"ר אסף אלבו, ייצגו לאחרונה את הפקולטה בכנס IRMMW-THz שנערך בפרת', אוסטרליה. מדובר בכנס הגדול ביותר המתמקד במחקר וביישומים הקשורים לשימוש בתדרים גבוהים בספקטרום האלקטרומגנטי. שירן ונטלי היו הישראליות היחידות בכנס.

שירן, בת 37, נשואה לגיא, ואם לשלושה ילדים. יש לה תואר ראשון ושני בפיזיקה מאוניברסיטת בר-אילן. בתואר השני התמחתה באופטיקה קוונטית ולא לינארית בקרני רנטגן, והיא נמצאת כעת בשנה השלישית של לימודי התואר השלישי. נטלי בת 34, נשואה ואם ל-5 ילדים. את התואר הראשון שלה עשתה בהנדסת אלקטרואופטיקה במכון טל בירושלים, ואת התואר שני בפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, עם התמחות באופטיקה קוונטית. היא נמצאת כעת בשנת הלימודים האחרונה לתואר השלישי.

מחקרן עוסק בלייזרי קסקדה קוונטים לתחום הטרה-הרץ. "זהו לייזר מוליך למחצה הבנוי מסדרה של שכבות דקות המסודרות בצורה מחזורית ויוצרות כליאה קוונטית. להבדיל מלייזר מוליך למחצה רגיל שבו אורך הגל נקבע על ידי הפער האנרגטי של החומר - בלייזר קסקדה קוונטי אורך הגל נקבע על ידי עובי הבורות הקוונטים, ולכן ע"י תכנון מתאים של עובי הבורות וגובה המחסומים אפשר להנדס פליטה של אורכי גל בתחום הטרה-הרץ", מסבירה שירן. "תחום הטרה הרץ הינו תחום עם המון אפליקציות כמו חישה ספקטרוסקופית וישומי הדמיה רבים, ולייזר קסקדה קוונטי הינו המקור היעיל ביותר עבור תחום תדרים זה. החיסרון המרכזי הוא הדרישה לקירור: זהו התקן קטן הנמצא בתוך מערכת קירור גדולה, ולכן אינו יכול לשמש כמקור נייד אלא חייב להישאר בתוך מעבדה. המטרה של המחקר של שתינו היא לתכנן התקן שיאפשר לזירה (פליטה של קרני לייזר) בטמפרטורת החדר, ללא צורך בקירור חיצוני".

במהלך הכנס העבירה כל אחת מהן הרצאה על התחום בו מתמקדת עבודת הדוקטורט שלה. המחקר של שירן עוסק בלייזרי קסקדה קוונטים מבוססי ניטרידים לתחום הטרה הרץ, ובמסגרתו היא מנסה לתכנן התקן שיעבוד בטמפרטורת החדר באמצעות שימוש בגליום ניטריד. "לחומר זה יש תכונות מיוחדות שמתאימות ללזירה בטמפרטורות גבוהות", היא אומרת. המחקר של נטלי עוסק בחקר ביצועי טמפרטורה של לייזרי קסקדה קוונטים לתחום הטרה הרץ, ובמסגרתו היא מתמקדת בחומר מסוג גליום ארסניד, החומר הנחקר ביותר ב-20 שנים האחרונות, אשר הצליח להגיע לביצועים בטמפרטורה מקסימלית של 261 קלווין. "התגובות לשתי ההרצאות היו אוהדות, והאנשים היו לבביים מאוד", מסכמת שירן. "נטלי ואני מודות מאוד לאסף על ההנחיה המצוינת שלו שעוזרת לנו להגיע להישגים אקדמיים גבוהים".

תאריך עדכון אחרון : 28/09/2024