Dynamic Engineering of Liposome Formulations for Optimized Radiotherapy

פיתוח ואופטימיזציה של פורמולציות ליפוזומליות לרדיותרפיה סיסטמית

מספר פרויקט
114
סטטוס - הצעה
הצעה
אחראי אקדמי
שנה
2025

הרקע לפרויקט:

ליפוזומים הם חלקיקים ננומטריים המורכבים משכבות של מולקולות שומן (ליפידים), אשר מאפשרים נשיאה מדויקת של תרופות וחומרים פעילים לאזורי יעד ספציפיים בגוף. פרויקט זה מתמקד באופטימיזציה של פורמולציות ליפוזומליות כדי לשפר את היעילות שלהם כנשאים של רדיותרפיה סיסטמית, ממוקדת מטרה. רדיותרפיה סיסטמית היא טיפול קרינתי הניתן דרך מחזור הדם ומתפזר בגוף במטרה לפגוע בגידולים סרטניים. החומרים הרדיואקטיביים המשמשים בטיפול דועכים עם הזמן, ולכן חשוב להתאים את דינמיקת הסירקולציה של הליפוזומים לזמני הדעיכה של הרדיואיזוטופים כדי להבטיח את יעילות הטיפול. השגת אופטימיזציה זו עשויה להוביל לפיתוח דור חדש של מערכות טיפול ברדיותרפיה, עם יעילות גבוהה יותר והפחתת תופעות לוואי.

מטרת הפרויקט:

בפרויקט זה נחקור כיצד פורמולציות שונות משפיעות על יציבות הליפוזומים ועל זמן הסירקולציה שלהם בזרם הדם, במטרה לפתח מערכות מתקדמות לטיפול ברדיותרפיה. ניצור ספרייה רחבה של פורמולציות שונות, עם הרכבים שונים של ליפידים, ונחקור את השפעתן על הסירקולציה והביצועים הכוללים. מטרת הפרויקט היא לסנכרן את דינמיקת הסירקולציה של הליפוזומים עם זמני הדעיכה של החומרים הרדיואקטיביים המחוברים אליהם, ובכך לשפר את ההעברה והיעילות של הקרינה לאתרי הגידול תוך מזעור ההשפעות הלא רצויות ברקמות בריאות.

תכולת הפרויקט:

• ביצוע סקירות ספרות בנושא השפעת ההרכב הליפידי על התנהגות הליפוזומים בזרם הדם.
• ייצור ואפיון ליפוזומים עם הרכבים שונים של ליפידים.
• ביצוע ניסויים לבדיקת זמני הסירקולציה, בחינת תוצאות הניסויים במודל עכברי .
• ניתוח הנתונים ואופטימיזציה של הליפוזומים בהתאם לתוצאות.

קורסי קדם:

ביולוגיה למהנדסים

דרישות נוספות:

ביו-סנסורים

מקורות:

  1. Bulbake, U.; Doppalapudi, S.; Kommineni, N.; Khan, W. Liposomal Formulations in Clinical Use: An Updated Review. Pharmaceutics 2017, 9, 12. https://doi.org/10.3390/pharmaceutics9020012
  2. Tzror-Azankot C, Betzer O, Sadan T, Motiei M, Rahimipour S, Atkins A, Popovtzer A, Popovtzer R. Glucose-Functionalized Liposomes for Reducing False Positives in Cancer Diagnosis. ACS Nano. 2021 Jan 26;15(1):1301-1309. doi: 10.1021/acsnano.0c08530. Epub 2020 Dec 24. PMID: 33356143.

תאריך עדכון אחרון : 29/09/2024