שתי הצעות של הפקולטה להנדסה התקבלו לתוכנית "אקדמיה 360"

Two Proposals by the Faculty of Engineering Were Accepted to Bar-Ilan's Academia 360 Program
תאריך

מטרת התוכנית היא לבצע שינויים בתוכניות הלימוד כך שיתאימו לעולם הטכנולוגי המשתנה, וספציפית – למהפכת ה-AI. לדברי פרופ' מוטי פרידמן, המוביל את הפרויקט, זוהי הזדמנות לחשוב איך יראו מהנדסי העתיד, ואיזה כלים הפקולטה מעוניינת להעניק להם

שתי הצעות שהגישה הפקולטה להנדסה לתוכנית "אקדמיה 360" של בר-אילן התקבלו. מטרת התוכנית, אותה מוביל רקטור האוניברסיטה, היא לבצע חשיבה מחדש ושינוי בתוכניות הלימוד, כך שיתאימו לעולם הטכנולוגי המשתנה. "המטרה היא לבצע שינוי משמעותי, ולא רק קוסמטי, בתוכניות הלימוד, ולהוציא מהנדסים ומהנדסות טובים ומעודכנים יותר", מבהיר פרופ' מוטי פרידמן, המוביל את הפרויקט מטעם הפקולטה. "רוב הפקולטות והמחלקות באוניברסיטה הגישו הצעה אחת. אנחנו הגשנו שתיים, לשתי התוכניות הוותיקות של הפקולטה - הנדסת חשמל והנדסת מחשבים – ושתיהן התקבלו"

"אקדמיה 360"היא תוכנית לארבע שנים שהשיקה המועצה להשכלה גבוהה, שמטרתה לעודד את מוסדות הלימוד לפתח אסטרטגיה לעדכון תוכניות הלימודים לתואר ראשון על מנת לשמר את הרלבנטיות של השכלה אקדמית בעולם בו שוק העבודה משתנה בקצב מהיר. "מהפכות טכנולוגיות קורות כל הזמן, כלים מופיעים ונעלמים, והאקדמיה צריכה להישאר מעודכנת", אומר פרופ' פרידמן. "בשנות ה-80 של המאה הקודמת, למשל, נכנס המחשב, ולאקדמיה לקח המון זמן לעדכן ולהתאים את התכנים. עכשיו אנחנו עומדים על סיפה של מהפכה טכנולוגית נוספת, מהפכת ה-AI, שכבר מתרחשת בימים אלה, אבל הפעם יש לנו את היכולת להגיב אליה מהר. התוכנית הזאת בעצם מאפשרת לנו לשאול את עצמנו מהי דמות המהנדס כפי שאנחנו רואים אותה, איך אנחנו רוצים שיראו המהנדסים של העתיד, איזה כלים אנחנו רוצים שיהיו להם - ולבנות את הקורסים בהתאם".

הצוות אותו מוביל פרופ' פרידמן, הכולל גם את ד"ר עדי מכמל וד"ר הילה חלוץ בן-גל, הסתער על המשימה. סקרים נשלחו לבוגרי הפקולטה, בתעשייה ובאקדמיה, שיחות נערכו עם מעסיקים פוטנציאליים, ובתחילת חודש יולי נערך ריטריט מיוחד שהוקדש לנושא, בו לקחו חלק כ-15 חבר סגל.  "במהלך הריטריט דברנו על דמות  המהנדס העתידית, לא רק מבחינת ידע אקדמי, אלא גם מבחינת מוכנות לשוק התעסוקה ותרומה לחברה. את דמות הבוגר האידיאלי הגדרנו מתוך שלושה רבדים: ידע, מיומנויות, ותפיסות ועמדות" מסביר פרופ' פרידמן. "כך, לצד נתונים כמו שליטה במתמטיקה ופיזיקה, אנגלית מקצועית ובינה מלאכותית, לקחנו בחשבון גם פרמטרים כמו יכולות חשיבה אנליטית, ניהול צוות, ראייה מערכתית ויצירתיות, לצד ערכים כמו מחויבות לאתיקה מקצועית ויושרה, חתירה למצוינות ואחריות אישית, שיתופיות וקהילתיות".

לדברי פרופ' פרידמן, המטרה כעת היא למפות את תוכנית הלימודים הנוכחית, להבין מה קריטי, מה חשוב ומה הכרחי, ובהתאם - לעצב את תוכנית הלימודים האידיאלית. "אם עד היום נקודות הייחוס שלנו היו תוכניות שמעבירים במוסדות לימוד אחרים, בארץ ובעולם – הפעם חתרנו לקבל כמה שיותר נתונים על דמות המהנדס מהשטח. כך, נוכל ליצור תוכנית לימודים חדשנית, שתעצב את דמות המהנדס המותאמת ביותר לשטח ולדרישות השוק".

תאריך עדכון אחרון : 31/08/2025