מאמר של ד"ר שחר סומין פורסם ב- Nature communications

מאמר של ד"ר שחר סומין פורסם ב- Nature communications
תאריך

במחקרה ניתחה ד"ר סומין מאות אלפי פרופילים בזירות מסחר על גבי בלוקצ'יין ובמדיה החברתית, והציגה גישה חדשה לזיהוי זהויות חוצות־פלטפורמות גם כאשר אין גישה לתוכן, לקשרים חברתיים או לפרטים מזהים אחרים. 

"בעידן שבו מרבית האינטראקציות שלנו, חברתיות או כלכליות, מתרחשות במרחב הדיגיטלי, לכל אדם נוצרות מספר רב של זהויות וירטואליות", מספרת סומין. "המרחב הווירטואלי הזה מאפשר חופש פעולה רחב, אך גם יוצר הזדמנות לגורמים עוינים להפעיל מספר רב של זהויות על מנת לקבל השפעה נרחבת מבלי להתגלות. שחקנים זדוניים יכולים לבזר פעילות בין פלטפורמות שונות, לייצר מראית עין של קולות רבים, ולהניע קמפיינים מתואמים המשפיעים על שווקים, על דעת קהל ועל יציבות חברתית, מבלי שהקשר בין הזהויות השונות יהיה גלוי".

"עבור מדינות, תאגידים וגורמי ביטחון, זיהוי פעילות מפוצלת ומוסתרת כזו הוא אתגר מורכב במיוחד. מתוך מחויבות להגנת הפרטיות, אין גישה לתוכן ההודעות, לפרטים מזהים כמו שם משתמש, או למאפיינים אחרים שיכולים לקשור בין זהויות שונות. במציאות שבה המידע מפוזר, מוצפן וחסר רכיבים אישיים, קשה להתחקות אחר הגורם המפעיל את הזהויות השונות.

המחקר מציג גישה חדשה לזיהוי זהויות חוצות־פלטפורמות גם כאשר אין גישה לתוכן, לקשרים חברתיים או לפרטים מזהים אחרים. במקום זאת, השיטה מתבססת על "טביעות אצבע זמניות": דפוסי תזמון פעילות ייחודיים לכל אדם. במחקר התברר כי לאופן שבו אדם פועל בזמן יש חתימה עקבית, המתבטאת במרווחי הפעילות ובהתפרצויות (“bursts”) שחוזרות על עצמן, גם כאשר הוא משתמש בפרופילים שונים ובפלטפורמות שונות לחלוטין.

באמצעות ניתוח של מאות אלפי פרופילים בזירות מסחר על גבי בלוקצ'יין ובמדיה החברתית (Twitter, Telegram, Instagram, Reddit), השיטה הצליחה לאתר זהויות חוצות־מערכות בדיוק גבוה, גם כאשר הפרופילים פעלו בסביבות מוצפנות וללא חשיפת תוכן. היא התמודדה היטבעם נתונים חלקיים בלבד, ונותרה יציבה לאורך זמן, ואף הצליחה לזהות כ־35% מהמשתמשים לאחר שנה שלמה מפעילותם הראשונה. בנוסף, המנגנון יעיל חישובית ומאפשר יישום בזמן אמת בקנה מידה רחב.

המחקר מציע זווית חדשה להבנת תיאום במרחב הדיגיטלי: לא דרך התוכן או מבנה הרשת, אלא דרך דינמיקת הפעילות ברשת. הגישה הזו מאפשרת התמודדות חדשה עם קמפיינים מתואמים, מניפולציות פיננסיות ואיומים דיגיטליים, גם בסביבות שבהן עד היום כמעט לא ניתן היה לחשוף תיאום סמוי.

קטגוריה מה חדש

תאריך עדכון אחרון : 30/11/2025