חדש בפקולטה להנדסה: תואר ראשון בהנדסת תעשייה ומערכות מידע

New at the Faculty of Engineering: Industrial and Information Systems Engineering
תאריך
מרצה
ד"ר איציק כהן

התוכנית, היחידה מסוגה בישראל, משלבת בצורה אינהרנטית מערכות מידע, הנדסה, נתונים ובינה מלאכותית, כמו גם היבטים הקשורים בכלכלה ומדעי ההתנהגות

בשוק העבודה המודרני, המשתנה תדיר, הולכת ורווחת התפיסה שמערכות מידע מתקדמות הן חלק בלתי נפרד מניהול, תכנון ובקרה של תהליכים בתעשיית ההייטק. תפיסה זו, שקיבלה תמיכה מלאה מהמועצה להשכלה גבוהה, היא הבסיס לתוכנית החדשה של הפקולטה להנדסה: הנדסת תעשייה ומערכות מידע. "זו התוכנית היחידה בארץ בה הבוגרים מקבלים תואר בהנדסת תעשייה ומערכות מידע. בהתאם לכך, היא משלבת בצורה אינהרנטית מערכות מידע עם הנדסת תעשיה, נתונים ובינה מלאכותית", אומר ד"ר איציק כהן, העומד בראש התוכנית.

התוכנית פותחה במשך כשנה וחצי. עבודת הפיתוח, מספר ד"ר כהן, כללה חקירה יסודית של חזית הטכנולוגיה בעולם, תוך התייעצות עם מומחים מובילים מהאקדמיה ומהתעשייה בכדי שהתכנית תהיה מצוינת ועדכנית מבחינה אקדמית ותכשיר בוגרים מובילים. בנוסף, נבחנו תוכניות דומות מרחבי העולם, במוסדות אקדמיים כמו ג'ורג'יה-טק, אוניברסיטת קולומביה, אוניברסיטת ברקלי ועוד.

התוכנית מתוכננת לפתוח את שעריה לסטודנטים לראשונה בשנת הלימודים הקרובה, באוקטובר 2021. ייחודה, בהתאם לשמה, הוא בשילוב בין הנדסת התעשייה והנדסת מערכות המידע. בהתאם לכך, הסטודנטים יקבלו הכשרה מעמיקה במתמטיקה, סטטיסטיקה, תכנות, ניתוח נתונים ומערכות מידע, חקר ביצועים, למידת מכונה ובינה מלאכותית. היות שאנשים הם חלק בלתי נפרד מהתהליכים, התכנית כוללת גם קורסים במדעי ההתנהגות, כלכלה וניהול פיננסי. "אחת ממטרות התואר היא להכשיר מהנדסים שישלבו בין תחומי הדעת המגוונים בבואם לתכנן או לבצע אופטימיזציה של תהליך כזה או אחר," אומר ד"ר כהן. "בסופו של דבר, אנו נכשיר סטודנטים שיוכלו להשתלב בתפקידים בכירים בתעשיות ההייטק ובתעשיות אחרות, כמו גם במחקר באוניברסיטאות מובילות."

בתכנית משולבת למידה מבוססת פרויקט (project based learning). "כלומר, הסטודנטים מבצעים פרויקטים כבר במהלך התואר, ולא רק בשנת הלימודים האחרונה, במטרה לאפשר לסטודנטים לעבוד עם חוקרים ואנשי תעשייה, להתנסות וליישם את השיטות ואת הטכנולוגיות שנלמדו." מבהיר ד"ר כהן. סגל התוכנית מורכב מחוקרים בעלי ידע וניסיון אקדמי נרחב ומגוון. לחלקם ניסיון משמעותי גם בעולם התעשייה. ד"ר כהן עסק בניהול פרויקטים במקביל למחקר אקדמי בטכניון ולפני כן שירת בצה"ל, במגוון תפקידים טכניים בכירים. חבר סגל אחר בתוכנית, ד"ר גונן זינגר, ייסד את חברת CB4, המבוססת על פטנטים מעולם זיהוי התבניות. "הניסיון המשולב שלנו, בתעשייה ובאקדמיה, משפיע גם הוא על ההכוונה של התוכנית", אומר ד"ר כהן.

בשלב ראשון, מיועדת התוכנית להנדסת תעשייה ומערכות מידע לקלוט 80 סטודנטים בלבד. רישום הסטודנטים כבר החל, ובתאריך 4.4.21 יערך יום פתוח בזום, בו ניתן יהיה לקבל מידע נוסף על התוכנית, ולפגוש את אנשי הסגל (קישור להרשמה יפורסם בהמשך, אנא עקבו אחר אתר הפקולטה). אם התחום מעניין אתכם, אנו מזמינים אתכם לבוא, לשמוע, להתרשם - ולהירשם. מספר המקומות, כאמור, מוגבל.

 

תאריך עדכון אחרון : 31/01/2024