משינו והסנדק: ניתוח עלילת טרילוגיית הסנדק ע"י מחשב

Machino and The Godfather
תאריך
מרצה
פרופ' צבי לוטקר

לאחרונה ראה אור ספרו החדש והמרתק של פרופ' צבי לוטקר, "Analyzing Narratives in Social Networks", העוסק בניתוח מתמטי של עלילות של סרטים ע"י מחשב. כדוגמה לכך, אנו מציגים בפניכם ניתוח של עלילת טרילוגיית "הסנדק", בה נותן משינו המחשב נקודות מבט מעניינות ולא שגרתיות על הסרטים

אחד הסרטים הגדולים בכל הזמנים הוא "הסנדק". למעשה, "הסנדק" הוא טרילוגיה של שלושה סרטים המתארים את עלייתו ונפילתו של מייקל קורליאונה. לאחרונה, בעקבות מגפת הקורונה התחלתי לנהל דיאלוגים עם המחשב על סרטים קלאסיים. זה קרה בעיקר בגלל שלא יכולתי לראות סרטים עם החברים שלי והיה לי צורך לנהל דיאלוג עם מישהו. אני רוצה לספר על אחד הדיאלוגים המעניינים ביותר שניהלתי עם המחשב שלי.

לפני שאתאר את המהלך הדיאלוגי על הסרט "הסנדק" אני רוצה להציג את המחשב שלי. אני קורא לו מַשִינוֹ. משינו הוא מחשב נייד רגיל בעל תשוקה לסרטים קלאסיים. אתם בוודאי שואלים את עצמכם איך זה שלמחשב יש תשוקה? איך זה אפשרי שמחשב יכול להבין סרטים? בחודשים הקרובים אני מקווה לשכנע אתכם שזה אפשרי, באמצעות כתיבת מספר דיאלוגים ביני לבין משינו על סרטים קלאסיים. כמובן שאפשר להרחיב על האופן שבו אנו (אני ומשינו) מנהלים את הדיאלוגים.

בדרך-כלל כשאני מנהל דיאלוג עם מַשִינוֹ על סרט, מַשִינוֹ צריך מספר קבצים הקשורים לסרט: הסרט עצמו, קובץ תרגום, וקובץ של התסריט. במקרה של "הסנדק" זה לא היה קשה למצוא. הדיאלוגים עם מַשִינוֹ מתחילים בזה שאני פותח את המחשב.

צביקה: בוקר טוב משינו!

משינו: בוקר טוב צביקה, מה על מה תרצה שנדבר היום?

צביקה: אני רוצה לדעת מה דעתך על הסרט "הסנדק".

משינו: האם הכנת את הקבצים שאני צריך כדי לראות את הסרט?

צביקה: כן בוודאי. אתה יכול למצוא את הקבצים בספרייה, במקום הרגיל שלנו.

אפשר למצוא ברשת, בקישור הבא>>

אני מעלה את הקבצים לזיכרון שלך.

משינו: הסרט מאד מעניין. הכנתי תקציר מנהלים עבור כל מי שלא ראה את הסרט או ראה לפני הרבה זמן. ניתן לראות את התקציר בקישור הבא>>

הגרף של הדיאלוגים של הסרט נראה כך:

ציור 1: גרף "מי דיבר אחרי מי" לפי התסריט של "הסנדק"

ציור 1: גרף "מי דיבר אחרי מי" לפי התסריט של "הסנדק"
 

האם יש עוד משהו שתרצה לדעת?

צביקה: הייתי שמח לדעת מי הן הדמויות המרכזית בסרט?

משינו: זה מאד קל: מייקל קורליאונה הוא הדמות המרכזית, כי לו יש את מספר הקשתות המקסימלי בגרף של "מי דיבר אחרי מי". דון קורליאונה הוא הדמות השנייה בחשיבותה בסרט. אפשר לראות את זה בגרף מציור 1:  

{{"A DETECTIVE", 2}, {"BRUNO", 2}, {"BUTTON MAN",  2}, {"CONNIE'S VOICE", 2}, {"COP", 2}, {"DON ZALUCHI", 2}, {"LUCY", 2}, {"MAN 2", 2}, {"TATTAGLIA", 2}, {"WOMAN", 2}, {"ENZO", 4}, {"APPOLONIA", 6}, {"BARZINI", 6}, {"DRIVER", 6},{"GENCO", 6}, {"GIRL", 6}, {"LAMPONE", 6}, {"LUCA", 8}, {"SANDRA",   8}, {"VOICE", 8}, {"MAN", 10}, {"NAZORINE", 10}, {"NERI",10}, {"CALO",12}, {"JOHNNY",12}, {"NURSE",12}, {"PRIEST",12}, {"WOLTZ",14}, {"MCCLUSKEY",18}, {"VITELLI",  18}, {"DON TOMMASSINO", 20}, {"MOE", 20}, {"MAMA", 22}, {"PAULIE",24}, {"CARLO",32}, {"FREDO",32}, {"TESSIO",34}, {"BONASERA",35}, {"FABRIZZIO",36}, {"CONNIE",40}, {"SOLLOZZO", 70}, {"CLEMENZA",91}, {"KAY",128}, {"HAGEN",184}, {"SONNY", 192}, {"DON CORLEONE", 202}, {"MICHAEL", 416}}

צביקה: כן, זה ברור גם מצפייה בסרט. זה גם ממש הגיוני וקל למחשב לחשב. הייתי שמח לדעת את יחסי הקירבה בין מייקל לשאר הדמויות בסרט.

משינו: מייקל הכי אוהב את קיי אשתו, והכי שונא את קוני אחותו.

צביקה: אבל איך אתה יודע את זה?

משינו: זה מאד קל. כל מה שאני צריך לעשות זה לחשב את פונקציית המרכזיות המנורמלת של כל אחת מהדמויות. ראה ציור 2:

ציור 2:

ציור 2:

 

לאחר שחישבתי את פונקציית המרכזיות המנורמלת, אני צריך לחשב את הקורלציה בין פונקציית המרכזיות של מייקל לפונקציית המרכזיות שאר הדמויות. במקרה זה אני מקבל את המטריצה שבטבלה 1: שים לב כי המספרים הם בין 1 ל- -1, כאשר מספר חיובי מבטא יחס חיובי ומספר שלילי מבטא יחס שלילי. אני מחשב ונותן לך לראות מה יצא. מטריצת הקורלציות היא:

 

HAGEN

SONNY

DON. C

MICHAEL

CONNIE

KAY

HAGEN

1

0.1

0.51

0.8

-0.23

0.84

SONNY

0.1

1

-0.15

-0.07

-0.26

-0.04

DON C.

0.51

-0.15

1

0.4

-0.17

0.49

MICHAEL

0.8

-0.07

0.47

1

-0.45

0.97

CONNIE

-0.23

-0.26

-0.17

-0.45

1

-0.31

KAY

0.84

-0.04

0.49

0.97

-0.31

1

טבלה 1: קורלציות בין הדמויות בסרט "הסנדק"

צביקה: אני לא מאמין, אתה רוצה להגיד לי שמייקל לא סובל את קוני?! זה ממש מעניין. אני חייב להודות שלא חשבתי על הסדרה באופן הזה. אבל אחרי שאתה הערת את תשומת לבי אני חייב להסכים איתך. "הסנדק 1"  מתחיל בחתונה של קוני אחותו, מייקל מאחר לחתונה ובכך מעליב אותה; לקראת סוף הסרט מייקל הורג את קרלו, בעלה של קוני, ולאחר הרצח של קוני משיבה מלחמה: היא מתעמתת עם מייקל מול אשתו קיי, לקראת סוף הסרט. בחלק השני של הטרילוגיה אנו למדים כי קיי התגרשה ממייקל. האבחנה זו מראה לנו שהיחסים בין האח והאחות ניצבים בלב-העלילה, כלומר שהסרט הוא על אח ואחות הנאבקים על השליטה במשפחת הפשע. וזה מעורר שאלות חדשות על הסרט, שאולי לא היינו חושבים עליהן אחרת: למשל, מה ההשלכות של היחסים האלה על שאר הדמויות והעלילות בסרט? מה זה אומר על יחסי-הכוחות בין גברים ונשים בסרט? האם פירושו של דבר שזהו סרט פמיניסטי?

משינו: אם תרצו להבין יותר על המתמטיקה של הנרטיב ועל אינטליגנציה מלאכותית אפשר ללמוד בקורס נושאים מתקדמים ברשתות חברתיות – או בספר: Analyzing Narratives in Social Networks, של פרופ' צבי לוטקר.

את הספר ניתן להשיג בקישור הבא>>

תאריך עדכון אחרון : 13/05/2021