לחדור את העור

Breaking the Skin
תאריך

במעבדה של פרופ' דרור פיקסלר פותחה שיטה שיטה אופטית לזיהוי ננו-יהלומים החודרים דרך העור, ומאפשרים מעקב בטוח ולא פולשני אחר החלקיקים ברקמות הגוף

מחקר שנערך במעבדתו של פרופ' דרור פיקסלר, בהובלת הדוקטורנטית חנה שפירא (27), פורסם לאחרונה במגזין היוקרתי ACS NANO, שעוסק בחומרים ננומטריים. המחקר עוסק בפיתוח שיטה אופטית לזיהוי ננו-יהלומים החודרים דרך השכבות השונות של העור, ומאפשרים מעקב בטוח ולא פולשני אחר החלקיקים ברקמות הגוף. "במסגרת המחקר, שנעשה בשיתוף פעולה עם חוקרים מהמחלקה לכימיה במסגרת מכון הננו טכנולוגיה, טפטפנו על העור הנבדק תמיסה מימית המכילה ננו-יהלומים. כיוון שהם כל כך קטנים, הם מחלחלים אל תוך העור", מסבירה שפירא. " על דגימות העור הארנו בלייזר לפני ואחרי שיישמנו עליהם את תמיסות היהלומים, והראינו איך באמצעות השיטה האופטית שפיתחנו, ניתן לזהות את החדירה שלהם לשכבות השונות של העור".

השיטה האופטית מבוססת על שחזור פאזה וניתוח תמונת הפאזה המשוחזרת. לפני ולאחר יישום תמיסת היהלומים על רקמת העור, החוקרים האירו עליה בלייזר בטיחותי, וצילמו מספר תמונות שהוכנסו לאלגוריתם שחזור פאזה. האלגוריתם הוציא כפלט תמונת פאזה, והתמונה עברה ניתוח שכלל חישוב ערכי RMS (root mean square ) באזורים שונים בתמונה עבור אזורי הרקמה השונים. "הערכים השונים מעידים על נוכחות של יהלומים ברקמות השונות, ומראים עד כמה עמוק חדרו היהלומים לשכבות השונות של העור," אומרת שפירא. "השיטה שלנו מאפשרת לדעת את פרופיל החדירה באופן לא פולשני - משהו שקשה מאוד לעשות. לא ידוע לי על שיטה אחרת שמאפשרת לזהות חלקיקים ננו-מטריים בעומק כזה בצורה לא פולשנית".

השיטה המדוברת יכולה להיות רלוונטית גם עבור תעשיית התרופות וגם עבור תעשיית הקוסמטיקה. "ננו-יהלומים הם חומרים אנטי-אוקסידנטים, ניתן לצפות אותם בחומרים שונים, והם יכולים לעבור את מחסום העור. השיטה שלנו יכולה להראות בדיוק עד לאיזה עומק הטיפול התרופתי או הקוסמטי חודר, וממש לבחון את מידת היעילות שלו בפועל, בעומק העור" מבהירה שפירא.

בשל הפוטנציאל הגדול של השיטה, והאפשרויות הרבות שגלום ביישום שלה, עורר המחקר הדים גם בכלי תקשורת מרכזים שאינם אקדמיים, בארץ ובעולם. מאמרים על השיטה פורסמו, בין השאר, ב-The Jerusalem PostPhys.OrgThe Media LineNano Magazine, i24 News in English and FrenchThe Jewish PressAuroraANSA (Italy), Noticias de IsraelTPSIsrael Economico  ועוד.

תאריך עדכון אחרון : 21/09/2022