מקום שני: למען נוסעי התחבורה הציבורית

Second Place: Helping public transportation commuters
תאריך

הפרויקט של איתי, נעם, אלאי, תמיר ואלין הוא מערכת תקשורת לתחבורה הציבורית. מטרתו, לצמצם מצבים של אוטובוסים שלא עוצרים בתחנות – והוא יכול להוות פתח לתחבורה ציבורית אוטונומית

הקבוצה שזכתה במקום השני בהאקתון 2022 של הפקולטה להנדסה מורכבת מסטודנטים בשנה ג': אלאי פישמן פורמן ותמיר שמעוני, שלומדים הנדסת חשמל במסלולי עיבוד אותות ואופטיקה, איתי מרלין שלומד הנדסת חשמל במסלולי ננו ואופטיקה, נעם שפר שלומד הנדסת חשמל במסלולי ננו ועיבוד אותות, ואלין גולן, סטודנטית להנדסת מחשבים במסלולי עיבוד נתונים ורשתות חישוב. "כולנו הכרנו במהלך התואר והתחלנו את התואר בזמן התיכון, במסגרת תוכנית של נוער מוכשר במתמטיקה, כולנו בני 19-18 ודחינו גיוס כדי לסיים את התואר," מספר איתי מרלין.

הקבוצה נרשמה להאקתון ברגע שנפתחה ההרשמה, והגיעה חדורת מטרה: "ידענו שאנחנו באים כדי לנצח, והגענו במטרה להשקיע את כל כולנו בדבר הזה," מספר מרלין. "עברנו הרבה מאוד רעיונות, את רובם פסלנו בגלל קושי ביצועי, רצינו להביא משהו שיכול להגיע לרמה גבוהה של ביצוע תוך כדי ההאקתון עצמו. בסוף נסגרנו על הרעיון שלנו כמה ימים לפני האירוע, ומימשנו אותו במהלכו. חשוב לי לתת בהקשר הזה קרדיט לנעם שפר, בלעדיו לא היינו מצליחים לממש את הפרויקט ברמה כזו. לפרויקט שלנו יש בגדול שלושה חלקים: שרת, משתמש ורכיב פיזי. נעם היה אחראי על הרכיב הפיזי והשרת, וכולנו בקבוצה מורידים בפניו את הכובע".

הבעיה אותה ביקשה הקבוצה לפתור היא בעיה מוכרת לכל משתמשי בתחבורה הציבורית בארץ: אוטובוסים שלא עוצרים בתחנות, בין אם הנהג לא שם לב שיש נוסע או שהאוטובוס מלא. "הפתרון שלנו הוא מערכת שמשדרת לנהג שבתחנה מחכה נוסע. היא כוללת כפתור פיזי שממוקם בתחנה, וגם אפליקציה שאפשרת לעשות את זה דרך הטלפון. הנהג מקבל דרך המערכת הודעה לעצור בתחנה, ואם האוטובוס מלא – הוא יכול לדווח", מסביר מרלין. "זה פותח המון אפשרויות לתכנון דינמי של תחבורה ציבורית, כי אם למשל המערכת תזהה שיש נוסע שמחכה בתחנה אבל האוטובוס לא יכול לעצור – היא יכולה לבקש הוצאה של קו נוסף לתגבור, או להוציא קו רק מנקודה מסוימת. עצם העובדה שיש מערכת שתרכז את הידע - כמה אנשים מחכים, איפה, ולאיזה קו - תאפשר לתחבורה הציבורית לפעול בצורה הרבה יותר אמינה, תוך תכנון טוב יותר בשוטף ותגבור טוב יותר במקרה של בעיות".

פיצ'ר נוסף שמציעה המערכת הוא אפשרות להודיע על צרכים מיוחדים: למשל נכים שזקוקים לסיוע או נוסעים עם מטען שזקוקים לתא המטען. בנוסף, אומר מרלין, "המערכת הזו פותחת את הדלת לתחבורה ציבורית אוטונומית, כי כבר לא צריך לעצור בכל תחנה אלא רק איפה שמחכים נוסעים, והיא מאוד זולה ומאוד פשוטה למימוש".

בהאקתון זכתה הקבוצה, כאמור, במקום השני, וכעת היא מעוניינת להמשיך ולפתח את הרעיון. "קיבלנו הצעה לעשות פיילוט באוניברסיטה, ובעתיד אנחנו רוצים להביא את הפתרון לעיריות ולהשמיש אותו בפועל. בנוסף על הפתרון הישיר והמלא של הבעיה שהיא באה לפתור, של אוטובוסים שלא עוצרים בתחנה, המערכת הזו יכולה, תמורת השקעה לא גדולה, לספק המון מידע שיכול לשפר משמעותית את התחבורה הציבורית, בארץ ובכלל"

הפרויקט של איתי, נעם, אלאי, תמיר ואלין
אלאי פישמן פורמן ותמיר שמעוני, שלומדים הנדסת חשמל במסלולי עיבוד אותות ואופטיקה, איתי מרלין שלומד הנדסת חשמל במסלולי ננו ואופטיקה, נעם שפר שלומד הנדסת חשמל במסלולי ננו ועיבוד אותות, ואלין גולן, סטודנטית להנדסת מחשבים במסלולי עיבוד נתונים ורשתות חישוב.

תאריך עדכון אחרון : 20/06/2022