מבט אל העתיד

A view of the future
תאריך

בימים אלו, עובד מאגד SPRING במסגרת תוכנית Horizon2020 של האיחוד האירופי על פיתוח רובוט בעל יכולות חברתיות. פרופ' שרון גנות, שמוביל את אחת מקבוצות המחקר בפרויקט, מספר איך מעניקים לרובוט יכולות האזנה אנושיות

עולם הרובוטיקה מתקדם בשנים האחרונות בצעדי ענק. ביפן כבר ניתן למצוא רובוטים שמשחקים עם ילדים, ובשדות תעופה וסופרמרקטים ברחבי העולם ניתן לפגוש רובוטים שנותנים לעוברים ושבים מידע בסיסי. מאגד  חדש בשם SPRING - Socially Pertinent Robots in Gerontological Healthcare, שהוקם במסגרת תוכנית Horizon 2020  של האיחוד האירופי, שואף לקחת את היכולות הרובוטיות צעדים נוספים קדימה - ולפתח רובוט עם יכולות חברתיות. "הרובוט שאנחנו מתכננים מיועד לפעול בבתי חולים גריאטריים, כאלה שאליהם מגיעה אוכלוסייה מבוגרת לימי בדיקות מרוכזים," מספר פרופ' שרון גנות, מהחוקרים במאגד. "הרובוט יקבל את פני האנשים, יפתח איתם שיחה חברתית – למשל על מזג האוויר או על הכתוב בעיתון הבוקר – וגם ידריך אותם במה צפוי להם במהלך הבדיקות ויענה לשאלות טכניות. במקור, רצינו שהוא גם יעודד אינטראקציה בין המטופלים בחדר ההמתנה, יכיר ביניהם, אולי יארגן משחקים משותפים, דברים שיעוררו אותם אינטלקטואלית – אבל יתכן ונצטרך לדחות זאת בשלב זה, בגלל הקורונה ודרישות הריחוק החברתי. עם זאת, הרובוט הזה בפירוש ישוחח עם הנבדק ועם המלווה שלו, כך שהוא צריך לא רק להעביר מידע רלוונטי, אלא גם לדעת לבצע פעולות בהתאם למצב בשטח: למשל, להתקרב לאנשים שנכנסים לאזור הקבלה, לדעת לתת את הבמה לרופא כשזה מגיע – וגם לזהות סיטואציה שבה אנשים נרתעים ממנו, ולסגת."

הפרויקט התחיל בתחילת שנת 2020, והוא תוקצב לארבע שנים – עד סוף שנת 2023. קבוצת המחקר שבראשה עומד פרופ' גנות היא אחת משמונה קבוצות החברות במאגד, והיא אחראית על נושא האודיו – הווה אומר, ניקוי הרעשים והפרדת מקורות הדיבור. "כשבני אדם נמצאים במקום רועש, כמו למשל בית קפה, הם יודעים להפריד בין שיחות שהם שומעים, להתרכז בדובר אחד ולהתעלם מאחרים (עד גבול מסוים). במקרה של מכונות "אינטליגנטיות" המשימה מסובכת יותר, והמטרה שלנו היא לדעת להפריד את הדיבור הרצוי, של האדם אליו הרובוט פונה, מבליל שיחות שנשמע ברקע. הרובוט יצטרך לעשות זאת בסביבה טבעית ובתנאים דינמיים, תוך כדי תנועה, עם אנשים שבאים והולכים ועם אינטראקציות רבות ושונות, חלקן במקביל." מסביר פרופ' גנות. "בנוסף, יצטרך הרובוט לדעת היכן ממוקמים אנשים, ולהיות מסוגל לעקוב אחריהם אם הם הולכים ומדברים. כדי לשפר את תנאי ההבנה שלו, הרובוט ייעזר כמובן גם ב"עיניים" שלו – מצלמות וידאו שישמשו אותו לראייה - בדיוק כמו שאנחנו רואים את מי שמדבר אלינו, וקוראים שפתיים או נעזרים בהבנה של המימיקה של מי נמצא מולנו, גם בתנאי רעש קשים. השילוב בין הראייה והשמיעה, המשלימים זה את זה במקרים רבים, ייתן מענה משולב, בדיוק כמו המענה המשולב אצל בני האדם".

חלק מהאתגר בפרויקט זה הוא העובדה שהוא מיועד לעבודה עם אוכלוסייה מסוימת, פגיעה יותר, ורגילה פחות לטכנולוגיה. "אבל אם הטכנולוגיה מתוכננת בצורה טובה - זה דווקא יכול לשעשע אותם, לאתגר אותם," מבהיר פרופ' גנות. "כבר כעת יש מענה רובוטי לאנשים בודדים בבתיהם, שמזכיר להם, למשל, לקחת תרופה, או להתקשר לילד. יש גם דגמים שיש בהם מחשב לוח - טאבלט (כמו ברובוט שבפרויקט שלנו), שדרכו ניתן לערוך השיחה. עם זאת, לרובוט שאנחנו מפתחים יהיו גם יכולות משופרות מאוד, הן באודיו והן בווידאו. בעזרת יכולות אלה יוכל הרובוט, בין השאר, להבין שהוא לא רצוי – ולהתרחק. זה יכול להיות דרך אמירה מפורשת, או ע"י "הבנת" רגשות שניתן לחוש בקול כמו לחץ או כעס. הטכנולוגיה להבין רגשות מתוך הקול האנושי קיימת כבר היום – בהרבה מוקדים טלפוניים עונות מכונות לאנשים, כי אין מספיק כוח אדם לאייש את המוקד, והמכונות יודעות לזהות ולהעביר למענה אנושי אם היא מזהה שהאדם שבצד השני לחוץ, כועס או נרגש מדי. כמובן, בפרויקט שלנו נצטרך להטמיע את היכולות הללו בסביבה מאוד ייחודית שהיא "עוינת אקוסטית", כי הרובוט יצטרך לדעת לנתח הקול בסביבה שיש בה הרבה אנשים. לכל משימות ניהול השיחה וניתוחה אנו נעזרים במספר מיקרופונים, כדי לאפשר מיקוד בכיוונים מסוימים. חלק מהייחוד בפרויקט הוא פיתוח יכולות אלה. בסביבות מורכבות, מרובות אנשים ומקורות רעש, המתאפיינות בדינמיות רבה".

כפי שניתן להבין, מדובר בפרויקט עתיר מחקר. במאגד חברות, כאמור, שמונה קבוצות ממדינות שונות באירופה, ובהן חברת רובוטיקה מספרד, שמסיימת את עבודת הייצור של הרובוט בימים אלו. הפיילוט צפוי להיערך בבית חולים בפריז, ופרופ' גנות מחפש בימים אלה לצרף לקבוצתו דוקטורנטים ו/או פוסט דוקטורנטים, שמתמחים בעיבוד אותות ולמידת מכונה. "הפרויקט הזה מאוד מיוחד בעיני, גם משום שיש הרבה קבוצות מחקר חזקות שעובדות ביחד, ואני אוהב לעבוד עם הקבוצות האלה. עם אחת הקבוצות, מגרנובל בצרפת, אני משתף פעולה כבר מספר שנים ואני נהנה מאוד לעבוד איתם, אבל אני מאוד נלהב גם להרחיב את מעגלי שיתוף הפעולה עם כל שאר הקבוצות. גם ההבנה שזו בעיה אמיתית והמטרה פה חשובה ויכולה ממש לסייע לחברה, היא חלק מההתלהבות שלי מהפרויקט," הוא אומר. "בנוסף, גם מבחינה אקדמית, אני חושב שיש פה פוטנציאל להרבה מחקרים חשובים – הן בהיבטים תיאורטיים והן מבחינה מעשית. לצערנו, הפרויקט התחיל עם חוסר מזל, כי התחלנו אותו בינואר. בתחילת פברואר עשינו פגישת התנעה של הפרויקט בפריז – ואז פרצה מגפת הקורונה וחסמה את היכולת שלנו להיפגש. אנחנו עובדים וחוקרים מהבית, יש שגרת הרצאות משותפת לפרויקט, כל קבוצה מסבירה על המומחיות וההישגים שלה - אבל מובן שזה לא תחליף לביקורים ולפגישת אישיות. הטכנולוגיה לא יכולה להחליף את הפגישות האישיות – וזו אולי סיבה נוספת לתת לטכנולוגיה יכולות חברתיות."

רוצים לקרוא עוד על הפרויקט? https://spring-h2020.eu

רוצים להצטרף למחקר? לחצו כאן ושלחו מייל לפרופ' שרון גנות : Sharon.Gannot@biu.ac.il

תאריך עדכון אחרון : 25/04/2021