"החלטתי להרים את הכפפה"

I decided to pick up the gauntlet”
תאריך

אברהם רביב לא מצא בעברית חומרים בנושא למידת מכונה ולמידה עמוקה – אז הוא החליט ליצור אותם בעצמו. הספר שלו נמצא כעת בתהליכי כתיבה מתקדמים, ופרקיו זמינים להורדה בחינם

המאסטרנט אברהם רביב (28, נשוי ואב לשתי בנות) נתקל בבעיה, שאופיינית לסטודנטים במסלול הישיר לתואר שני: הוא היה צריך להשלים הרבה דברים לבד. "במסגרת המחקר שלי, אצל ד"ר הלל קוגלר, אנחנו משתמשים בכלים של אימות פורמלי לצורך שיפור פתרונות של למידת מכונה ולמידה עמוקה, והמחקר התחיל עוד לפני שעשיתי קורסים מתקדמים," הוא מספר. "זה לא היה פשוט: גיליתי שאין חומרים בעברית בנושא של בינה מלאכותית, בכלל. אז החלטתי להרים את הכפפה, ולכתוב ספר בנושא."

מפתיע שסטודנט לוקח על עצמו לכתוב ספר בנושא שהוא עצמו עדיין לומד? לא במקרה של רביב, בוגר תואר ראשון בהנדסת חשמל בפקולטה להנדסה של בר אילן, במגמות עיבוד אותות וביו הנדסה. הוא כבר הוציא ספר בעבר, בנושא אחר לגמרי: "בכל עת יכון", שיעורים בענייני אלול וחגי תשרי מאת הרב רן כלילי, אותם ערך רביב. כך שהיה לו ברור בדיוק מה הוא צריך לעשות. "בשלב הראשון," הוא אומר, "התחלתי לקרוא ספרים ותכני עניינים, הסתכלתי על סילבוסים של קורסים, ויצרתי תוכן עניינים לספר בנושא למידת מכונה ולמידה עמוקה: כל מה שלדעתי צריך לדעת בתחום הזה. תוכן העניינים מחולק לשלושה חלקים: מבוא ואלגוריתמים יסודיים בלמידת מכונה, יסודות ומבוא של למידה עמוקה, ונושאים מתקדמים בלמידה עמוקה."

בשלב השני הגיעה הכתיבה בפועל: "התחלתי לכתוב סיכומים על כל נושא על ידי קריאה של בלוגים, מאמרים וספרים בנושא, וצפייה בהרצאות ברשת," הוא מספר. "אבל בשלב מסוים הבנתי שאני צריך שותף עם רקע מקיף בנושאים האלה, ופניתי אל ד"ר מייק ארליכסון. אני מכיר אותו מהרשת, הוא כותב סיכומים וסקירות למאמרים בנושאים מתקדמים ועכשווים של למידה עמוקה, במסגרת מיזם בשם DeepNightLearners. ביקשתי מד"ר ארליכסון שיעבור על התכנים ויעזור בתכנים מורכבים ומסובכים, והוא הסכים בשמחה."

העבודה בין השניים החלה לזרום. רביב עשה את מרבית הכתיבה. ד"ר ארליכסון קרא, הוסיף הערות, וכתב בעצמו פרקים בנושאים מתקדמים. במקביל, פתחו השניים משתמש בפלטפורמת GitHub, והחלו להעלות לשם את התכנים המוכנים. כשהצטברה כמות רצינית של חומר – הם החלו להפיץ את הספר ברשתות החברתיות: בפייסבוק ובלינקדאין, עם קישור לאתר הפרויקט. בשלב זה החלו השניים לקבל פידבקים חיוביים. סטודנטים ואנשי מקצוע כתבו להם וביקשו להצטרף לפרויקט ולתרום את חלקם בנושאים שונים. "הספר מכיל כרגע קרוב למאה וחמישים עמודים, ובשלב זה סיימנו לכתוב את שני החלקים הראשונים. במהלך הדרך הצטרפו אלינו למעלה מעשרה אנשים, ובהם גם בוגרי הפקולטה להנדסה, שביקשו גם הם לכתוב ולתרום מהידע והניסיון שלהם בנושאים מתקדמים," מספר רביב. "שאלנו אותם מה תחום עניין שלהם, והקצינו להם תתי נושאים שתכננו לכתוב עליהם. כך שהספר מתפתח כל הזמן, ואנחנו כל הזמן מוסיפים פרקים ותכנים יותר מתקדמים."

יתרונו הגדול של הספר, לדברי רביב, נעוץ בכך שהספר מתחיל מהיסודות, אך לא מסתפק בהן אלא מכיל גם תכנים עדכניים. "בנאדם שבא ורוצה להיכנס לתחום, זו הדלת שלו: עקרונות וארכיטקטורות עדכניות, כולל מבוא מתמטי מקיף שבעצם מעניק לקורא את כל מה שהוא צריך" הוא אומר. יתרון גדול לא פחות הוא העובדה שהספר זמין כבר עכשיו להורדה בחינם – והוא יישאר חינמי, גם כשיהיה גמור. "אין לי פה מודל כלכלי ואין לי שום כוונה לגבות עליו תשלום," מבהיר רביב. "אני עושה את זה בשביל עצמי: זה עוזר לי להעמיק, להצליב דברים, להבין לעומק דברים, להיפתח לרעיונות חדשים. בנוסף, מבחינתי זו תרומה לקהילה עבור  אנשים שירצו להיכנס לתחום המאוד מסקרן הזה."

היכן עומדים הדברים כיום? כרגע פרקי היסודות כבר מוכנים, ורביב – שמתעתד לצאת להתמחות קיץ בסמסונג ולאחריה להמשיך לתואר שלישי, גם כן בפקולטה להנדסה - מעריך כי הספר יהיה גמור בעוד כשנה. עם זאת, להערכתו מדובר בפרויקט מתמשך, היות ומדובר בתחום מתפתח, ובעתיד יתווספו לו נושאים חדשים. "מבחינה זו," הוא מודה, "המונח ספר קצת מטעה. אין לנו כוונה להדפיס את זה, כיוון שזה כרוך בהמון עבודה טכנית שתבוא על חשבון הוספת תכנים עדכניים. יותר חשוב לנו שהידע יהיה נגיש לכולם. במובן הזה, התוכן שאנו יוצרים בעצם מתאים את עצמו גם לאנשים שכבר נמצאים עמוק בתחום, כיוון שהוא מתעדכן באופן שוטף עם מאמרים על כל החידושים בתחום."

קישור לאתר הפרויקט>>

תאריך עדכון אחרון : 18/04/2021