מאשינו והמטריקס

Machino and The Matrix
תאריך
מרצה
פרופ' צביקה לוטקר

מאשינו, המחשב חובב הסרטים של פרופ' צביקה לוטקר, מתכונן למסיבת יום ההולדת של המחשב הוותיק 81ZX, ומכין למסיבה ניתוח מיוחד על הסרט "מטריקס", כולל זווית מעניינת על הנושא בו עוסק הסרט ומענה על השאלה שמטרידה את כל חובבי הקולנוע: האם ניאו הוא אכן האחד?

בשנת 1982 קיבלתי כמתנת בר-מצווה את המחשב הראשון שלי, ZX81. למחשב הזה היה רק זיכרון של 1k. היה אפשר לתכנת בשפת בייסיק או בשפת מכונה. ואני הייתי מוקסם. תכננתי בו את המשחק "Space Invaders". הוא עזר לי ללמוד אנגלית ומתמטיקה. בשבוע שעבר מאשינו קיבל הזמנה לחגיגת יומולדת ארבעים של ZX81. לכבוד האירוע כל משתתף היה צריך להכין הרצאה קצרה הקשורה ליחס בין אנשים ומחשבים. מאשינו התייעץ איתי על בחירת הנושא. וכמובן שבחרנו את הנושא של AI בקולנוע. ואיזה סרט יותר מתאים מ"מטריקס"? התיישבנו, מאשינו ואני, לצפות בסרט.

כמו תמיד כשאני מנהל עם מַאשִינוֹ דיאלוג על סרט, הוא צריך כמה קבצים הקשורים לסרט: הסרט עצמו, קובץ תרגום, וקובץ של התסריט (SRT). במקרה של "מטריקס" זה לא היה קשה למצוא. הדיאלוגים עם מַאשִינוֹ מתחילים בזה שאני פותח את המחשב.

צביקה: בוקר טוב מאשינו!

מאשינו: בוקר טוב, צביקה. אני רוצה לצפות בסרט "מטריקס". כמו שדיברנו, הייתי רוצה שנכין הרצאה לכבוד ZX81.

צביקה: מצוין, אני מאוד אוהב את הסרט וגם את המחשב ZX81. אפשר למצוא את התסריט באתר של IMSDB, ואפשר למצוא את התסריט וקובץ SRT בקישור כאן.

מאשינו: האם הכנת את הקבצים שאני צריך כדי לראות את הסרט?

צביקה: כן, בוודאי. אתה יכול למצוא את הקבצים בספרייה, במקום הרגיל שלנו. אני מעלה את הקבצים לזיכרון שלך.

מאשינו: הסרט מאוד מעניין. הוא דן בחופש הבחירה.

הגרף של הדיאלוגים בסרט נראה כך:
 

ציור 1: גרף "מי דיבר אחרי מי" לפי התסריט של "המאטריקס"

ציור 1: גרף "מי דיבר אחרי מי" לפי התסריט של "המאטריקס"

 

הכנתי תקציר-מנהלים עבור אלו שלא ראו את הסרט. ציור 2 מסכם את העלילה של הסרט. בקטעים שיש בהם אקשן, הפונקציה מציור 2 יורדת והיא צבועה באדום (1,4,7,8,9). בקטעים שבהם יש פילוסופיה, הפונקציה מציור 2 עולה והיא צבועה בכחול (2,3,5,6).

ציור 2: הסיפור של שני שעונים//בשני שעונים/?/: מספר דוברים מול מספר מילים

ציור 2: הסיפור של שני שעונים//בשני שעונים/?/: מספר דוברים מול מספר מילים

 

סרטון קצר באורך 12 דקות אפשר לראות בקישור הזה. האם יש עוד משהו שתרצה לדעת?

צביקה: הייתי שמח לדעת מי הן הדמויות המרכזית בסרט?

מאשינו: זה מאד קל: ניאו הוא הדמות הראשית, כי יש לו את מספר הקשתות המקסימלי בגרף של "מי דיבר אחרי מי" (ציור 1). טריניטי היא הדמות השנייה בחשיבותה בסרט. אפשר לראות את זה מרשימת הדרגות של הגרף מציור 1:   

{{"BIG COP", 2}, {"COPS", 2}, {"FEDEX", 2}, {"FRIEND", 2}, {"OLD MAN",  2}, {"PILOT", 2}, {"RADIO", 2}, {"REX", 2}, {"RHINEHEART",  2}, {"SPOON BOY", 2}, {"MOMMY", 3}, {"BOY", 4}, {"MOJO",  4}, {"TALL EMPLOYEE", 4}, {"WOMAN", 4}, {"MAN", 5}, {"ANTHONY", 6}, {"DUJOUR", 6}, {"LIEUTENANT", 6}, {"PRIESTESS", 6}, {"SERGEANT", 6}, {"SWITCH", 6}, {"VOICE", 6}, {"COP", 8}, {"DOZER", 8}, {"CABLE", 12}, {"SCREEN", 12}, {"AGENT BROWN", 16}, {"MOUSE", 16}, {"APOC", 20}, {"ORACLE", 22}, {"GIZMO", 24}, {"AGENT JONES", 28}, {"CYPHER", 74}, {"AGENT SMITH", 86}, {"TANK",  116},{MORPHEUS", 182}, {"TRINITY", 216}, {"NEO", 310}}

 

צביקה: כן, זה ברור גם מצפייה בסרט. זה גם ממש הגיוני וקל למחשב לחשב.

מאשינו: דרך נוספת לראות איך הדמויות מתפתחות בזמן היא להסתכל איך החשיבות של הדמויות משתנה בזמן. למשל, אפשר לראות שבתחילת הסרט טריניטי היא הדמות החשובה ביותר ורק אחרי זמן-מה – 20% ממשך הסרט – ניאו הופך לדמות המרכזית.

ציור 3: גראף החשיבות של חמש הדמויות המרכזית

 

צביקה: הייתי שמח לדעת מה אתה יכול להגיד לנו על השאלה המרכזית בסרט: האם ניאו הוא "האחד"? האם יש לו חופש בחירה או שהוא חייב להיות האחד?

מאשינו: זו אכן השאלה הגדולה של הסרט. אני חושב שבמהלך הסרט ניאו הופך להיות "האחד". זה קורה בנקודה שבה הסוכן סמית תופס את מורפיאוס. בנקודה זו ניאו מאבד את חופש-הבחירה.

צביקה: זה מאוד מעניין, אבל איך אתה יכול לדעת את זה? על סמך מה?

מאשינו: כדי לחשב את חופש הבחירה בסרט הגדרתי שני שעונים: שעון אחד סופר את מספר סימני השאלה – נסמן אותו ב-c. השעון השני סופר את מספר סימני הקריאה: נסמן אותו ב-c כעת אפשר לחשב את הדיאגרמה M של שני השעונים, כלומר נוסחה. אפשר לראות את הגרף בציור 4:

ציור 4: חופש הבחירה ב"מאטריקס"

ציור 4: חופש הבחירה ב"מאטריקס"

הנקודה האדומה הראשונה מופיעה בדיוק ברגע שבו הסוכן סמית מגלה את השם "ניאו". בנקודה זו מתחילה הבחירה של ניאו לגלות מה היא המטריצה/המאטריקס. הנקודה השנייה היא ברגע שניאו חייב לשחרר את מורפיאוס. את הנקודות אפשר לראות בטבלה הבאה:

 

מה אמר

מי אמר

שורה

It's already begun

AGENT JONES

44

Know what?

AGENT SMITH

534

 

מזה נובע שכל עוד מורפיאוס חופשי – ניאו יכול ליהנות מחופש-בחירה. ברגע שמורפיאוס נחטף, ניאו מאבד את חופש-הבחירה שלו, ו"האחד" נולד.

צביקה:  או וואו! זה ניתוח ממש טוב. אז אתה הולך לדבר על זה ביום-ההולדת של ZX81?  

מאשינו: כן.

צביקה: יומולדת שמח, ZX81.

רוצים לדעת יותר על איך מחשבים יכולים לעזור לנו להבין סרטים? אפשר לקרא בספר:

"Analyzing Narratives in Social Networks: Taking Turing to the Arts"

תאריך עדכון אחרון : 26/10/2021