להכיר, להתנסות, לאהוב

Know, try, love
תאריך

באירוע של קהילת בריינסטורם שנערך בסוף החודש שעבר בפקולטה להנדסה, יכלו הסטודנטים להתנסות בטכנולוגיות מתקדמות מתחום חקר המוח, ובהן VR ו- Expansion sequencing

בסוף החודש שעבר אירחה הפקולטה להנדסה את אירוע Meet the Tech של בריינסטורם בר אילן.  "האירוע היה מוצלח מאוד, מגוון, וחשף את המשתתפים לטכנולוגיות ולמעבדות בהנדסה ובמדעי המוח. במהלכו נוצרו קשרים ושיח בין המשתתפים, והייתה התעניינות והשתתפות רבה בכל אחת מהתחנות", מספרת מיכל דנינו לוי, ממארגנות האירוע, דוקטורנטית במעבדה של ד"ר שחר אלון ונציגת קהילת בריינסטורם בפקולטה להנדסה. "אנחנו מודים לפקולטה להנדסה על העזרה והתמיכה בקיום האירוע".

בריינסטורם היא קהילת נוירו-טק סטודנטיאלית, שפעילה במספר אוניברסיטאות בארץ, ובהן בר-אילן. מטרתה היא ליצור קהילת מתעניינים ארצית בתחום חקר המוח, לייצר מפגשים בין האקדמיה לתעשייה, ליצור שיתופי פעולה וקשרים בין סטודנטים במקומות שונים ולקדם יזמות ושיתופי פעולה. "במקור, קהילת בריינסטורם נוצרה בפקולטות למדעי המוח, ואולי בהתחלה סטודנטים מפקולטות אחרות, ובהן הנדסה, הרגישו פחות בנוח, אבל חשוב להדגיש שהיא פתוחה לכל מי שמתעניין בתחום הנוירו – גם למי שאין לו או לה ידע מוקדם. היא כוללת היום סטודנטים, למשל, מהפקולטות להנדסה, מדעי המוח, מדעי המחשב, מדעי החיים, פיזיקה, פסיכולוגיה וחינוך", מבהירה דנינו לוי. " הקהילה היא קהילה משפחתית ותומכת, האווירה במפגשים טובה מאוד, וכל מפגש כולל גם זמן למינגלינג, כי ההיכרות ושיתופי הפעולה חשובים מאוד, ואנחנו מקדמים שיח משותף בין הסטודנטים".

הקהילה בבר אילן קיימת מספר שנים, ועורכת מדי שנה אירועים בקצב של כאחת לחודש, ובהם אירועים ארציים ואירועים מקומיים של האוניברסיטה עצמה. בין השאר, נערכו בשנים קודמות פאנלים של אנשים מהאקדמיה והתעשייה, שנתנו כלים להצלחה בתחום; אירוע שולחנות עגולים שמטרתו לסייע בשיווק עצמי ובהכנה לקידום עצמי, מפלטפורמות כמו לינקדאין, דרך סדנאות לפיתוח עצמי ועד הכנה לראיונות עבודה; ומדי שנה מתקיים האקתון. השנה, אירוע הפתיחה של הקהילה בבר-אילן היה אירוע בסגנון FuckUp Night, ובמסגרתו הוזמנו ארבעה דוברים בכירים מהאוניברסיטה לדבר על הכישלונות שהם עברו בדרך, ואיך הם ניתבו אותם להצלחה.

מטרתו של האירוע Meet the Tech, שאירחה הקהילה בשיתוף פעולה עם הפקולטה להנדסה, הייתה לחשוף את הסטודנטים לטכנולוגיות מתקדמות בתחום המוח, בצורה חווייתית, הכוללת התנסות מעשית. "האירוע כלל ארבע תחנות פיזיות, שבכל אחת מהן הוצגה טכנולוגיה מתחום שונה, והסטודנטים חוו את השימוש בטכנולוגיה הזו, איך היא עובדת, איך זה נראה, איזה תוצאות אפשר לקבל", מספרת דנינו לוי. "בנוסף, כלל האירוע תערוכות פוסטרים של טכנולוגיות נוספות, מהפקולטות להנדסה וממדעי המוח".

הסטודנטים חולקו לארבע קבוצות ועברו בין התחנות הבאות:

תחנת VR: שימוש במציאות מדומה להבנת תפקודים מוחיים. במעבדה של ד״ר יערה ארז מהפקולטה להנדסה חוקרים את האופן שבו מאורגנות רשתות מוחיות הקשורות לתפקודים שונים. לצד שימוש במערכות שונות למדידת סיגנלים של פעילות מוחית, נעשה במעבדה שימוש במציאות מדומה המאפשר לחקור תפקודים קוגניטיביים כגון עיבוד מידע וקשב בסביבה טבעית ככל האפשר המדמה את האופן שבו אנשים פועלים בחיי היום-יום. שיטה זו מביאה להבנה מעמיקה יותר של תפקודים שונים, מאפשרת להשתמש במודלים מתמטיים מדויקים יותר להבנת עיבוד מידע במוח, ומסייעת לפיתוח כלים מתאימים לשימור ושיקום תפקודים במחלות שונות.

תחנת Expansion sequencing: טכנולוגיה חדשנית שפותחה במעבדה של ד"ר שחר אלון מהפקולטה להנדסה, המאפשרת ריצוף של רנא במרחב באמצעות הרחבה פיזית של הרקמה. הטכנולוגיה הזו מאפשרת לשאול שאלות מרחביות הקשורות בביטוי גנים. לדוגמה, היא מאפשרת לבחון את הגנים שקשורים לאינטראקציות בין תאי מערכת חיסון לתאים סרטניים. בתחנה באירוע, לסטודנטים יצא להתנסות בהכנת ג'לים המאפשרים ניפוח של רקמות וכן לראות תוצאות ריצוף במיקרוסקופ וללמוד על השיטה ועל צורת הצילום שלה.

תחנת OpenBCI: טכנולוגיה מאפשרת קריאה של גלי מוח בזמן אמת, שימוש והעברה שלהם לממשקי חומרה או תוכנה. באמצעות התוכנה, ניתן להמיר את המידע ולשלוט בצגים דיגיטליים, רובוטים, ולמעשה בכל מכשיר דיגיטלי שיודע לקבל נתונים. טכנולוגיית OpenBCI היא אחת מטכנולוגיות BCI הנגישות ביותר - התוכנה חינמית, הקוד פתוח והחומרה מסובסדת. מה שמייחד את התוכנה זה שהיא מתחברת בממשק פשוט מאוד לארדואינו, חומרה עם קוד פתוח ומגוון עצום של ספריות להפעלת סנסורים ומוטורים.

תחנת EMOTIV: מערכת ה-EMOTIV הינה מערכת למדידת פעילות מוחית חשמלית הדומה באופן המדידה ל-EEG. היתרון המרכזי של המערכת הוא הניידות שלה, מדובר במערכת אל-חוטית בעלת ממשק שהוא user-friendly, כיוון שקהל היעד של החברה הוא הקהל הרחב ולא רק המדע, וניתן ללמוד להשתמש בקסדה תוך דקות בודדות גם ללא ניסיון. במעבדה של פרופ' אילנה ציון-גולמביק חוקרים בזכות הקסדה הזו קשב אודיטורי בעולם האמיתי, בבית ספר תיכון, על מספר ילדים במקביל - דבר שלא היה ניתן לבצע ללא הטכנולוגיה. הקסדה משמשת גם בעולמות הגיימינג, הרפואה והשיקום.

לאירוע הגיעו כ-50 משתתפים מפקולטות שונות באוניברסיטת בר אילן, מסטודנטים לתואר ראשון ועד חברי סגל. "מטרת האירוע היא להכיר טכנולוגיות, וזה מעניין לכולם, לא משנה באיזה שלב הם בדרכם האקדמית", מבהירה דנינו לוי. "הקהילה שלנו פתוחה לכולם, לכל מי שמעניין אותו תחום חקר המוח, היא ללא תשלום ואין שום מחויבות. בנוסף, אנחנו פתוחים וזמינים לרעיונות מהקהילה. אם יש מישהו שמעוניין לארגן אירוע מסוים, לבד או בשיתוף פעולה, או ללמוד על נושא מסוים – אנחנו נשמח לשמוע ולהיות בקשר". לפרטים נוספים ולהצטרפות לקהילה >>

בריינסטורם

 

תאריך עדכון אחרון : 27/02/2023