ההאקתון השנתי של הפקולטה להנדסה יוצא לדרך!

The Faculty of Engineering’s Annual Hackathon is Almost Here!
תאריך

ההאקתון השלישי של הפקולטה להנדסה יערך בחודש יוני 2023, והפעם, לראשונה בתולדותיו, הוא ישתף פעולה עם צה"ל. "שניים ממנהלי ההאקתון השנה, דניאל רבינק ואני, שרתנו יחד בצבא ביחידת יהל"ם – יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות", מספר אופק אלדר (28), סטודנט שנה ג' להנדסת חשמל, במסלול ננו-אלקטרוניקה ועיבוד אותות. "כשישבנו וחשבנו איזה נושא לעשות השנה בהאקתון עלה הרעיון לשתף פעולה עם היחידה. בעצם לקחת את הקצה המבצעי, לוחמי היחידה, ולחבר עם הקצה הטכנולוגי, שהוא הסטודנטים להנדסת חשמל ומחשבים. לשמחתנו – הרעיון התקבל בשמחה ובהתלהבות, היחידה והפקולטה עשו מעל ומעבר כדי שזה אכן יקרה".

יהל"ם היא יחידת הקומנדו של חיל ההנדסה, והיא אחראית על כל האירועים ההנדסיים המורכבים של צה"ל, ובהם טיפול בזירות מטענים ובמנהרות טרור, בדרום ובצפון. היחידה פועלת הן באופן עצמאי והן לצד יחידות אחרות, כגון שייטת 13, סיירת מטכ"ל, אגוז, מגלן, דובדבן וכד'. בנוסף, עובדת היחידה מול גופים אזרחיים. חלק מפעולותיה מוכרות, כמו למשל הובלת מבצע "מגן צפוני" בשנת 2018 לסיכול מנהרות הטרור של חזבאללה. אחרות – השתיקה יפה להן. "כמעט בכל פעילות קצה של הצבא יש מישהו של יהל"ם", אומר אלדר. "בתפקיד האחרון שלנו, של דניאל ושלי, היינו קציני פיתוח אמל"ח מקבילים בפלגת התורה והפיתוח (תו"פ) של היחידה. אני הייתי קצין פיתוח אמל"ח של סמו"ר – סליקים ומנהרות, ודניאל היה קצין פיתוח של פלגת יעל, שעוסקת במודיעין הנדסי. בגדול, התפקיד של הפלגה הוא לקחת את האתגרים של היחידה, לתווך את זה אל מחוץ ליחידה ולצבא ולנהל פרויקטים שבסופו של דבר יהוו פתרון שמתאים ללוחמים, לשטח ולביצוע המשימה, במקום הנכון ובזמן הקצוב. במהלך השירות שלנו, דניאל ואני שמנו לב שהיחידה מאוד טובה בלדעת להגיד מה הפתרון שהיא צריכה, אבל לא תמיד מכירה את הקצה הטכנולוגי, מה הידע הקיים, איפה הוא יושב, ולמי לפנות עם הצרכים שלה. האקתון הוא מענה מושלם לצרכים של שני הצדדים: של היחידה, כי הלוחמים שלה יביאו אתגרים טכנולוגיים שהם נתקלים בהם ביום יום, לאנשי מקצוע נלהבים ויצירתיים שיש להם את הידע הטכנולוגי העדכני ביותר. לסטודנטים – כי זו אפשרות להתנסות בעבודת שטח בעולם האמיתי, ולספק פתרונות אמיתיים לאנשים שזקוקים להם. הפתרונות שיעלו בהאקתון הזה יאפשר ללוחמים לבצע את המשימות שלהם בצורה טובה ובטוחה יותר - כך שכל פיתוח כזה יכול בסופו של דבר להציל חיי אדם".

היחידה הגיבה, כאמור, בהתלהבות מהרעיון, ובפגישה משותפת עם אלדר מודלו האתגרים שאיתם הולכים הסטודנטים להתמודד. "כל האתגרים עברו את ביטחון מידע של צה"ל, וכל הסטודנטים מוזמנים לעבוד עליהם", מבהיר אלדר. גם הפקולטה נתנה את ברכתה, ובשלב הבא החל שלב גיוס המימון לאירוע. "כאן כבר נתקלנו בבעיה, כי לא כל החברות אהבו את הרעיון של שיתוף פעולה עם הצבא", מודה אלדר. "בסופו של דבר, ובתיווכו של פרופ' אדם תימן, נרתמה לרעיון חברת "Cadence" שמפתחת תוכנה לצרכי תכנון סימולציות למהנדסי חשמל. היא הפכה להיות נותנת החסות של האירוע, היא מארחת אותו אצלה וגם תהווה חלק מצוות השיפוט בגמר ההאקתון. צוות השיפוט יכלול גם נציגים מהפקולטה ומיחידת יהל"ם".

ההאקתון יערך בתאריכים 9-8 ביוני, והוא מיועד לסטודנטיות ולסטודנטים מתואר ראשון ושני בפקולטה, בקבוצות של 5-3 אנשים. הוא יתחיל ביום חמישי בשעה 12:00, בפקולטה, ומשם יצאו הסעות למשרדי "Cadence"בפתח תקווה, שם הסטודנטים יקבלו תדריך ראשוני ויצאו לדרך, ל-20 שעות של עבודה רצופה. בסופה, צוותי השיפוט יכריזו על המנצחים, ויוענקו פרסים לרעיונות היצירתיים ביותר ולביצועים הטובים ביותר. בנוסף, ייתכן שאנשי יהל"ם יחליטו לאמץ פרוייקט מתוך אלו שיוצעו. כדי לאפשר למשתתפים להיערך אליו כמו שצריך, יתקיימו ארבע סדנאות הכנה: סדנת תיכנות מיקרו-בקרים (ESP) וסדנת בינה מלאכותית (AI) נערכו בתאריך 23.5; סדנת עבודה מול GIT וסדנת פיתוח אפליקציות יערכו בתאריך 30.5. "מטרת הסדנאות להעניק לסטודנטים כלים להאקתון – אבל גם בעצם לשוק העבודה", אומר אלדר.

בכדי לתפור אירוע בסדר גודל כזה, נרתמו לטובת העניין לא מעט אנשים. "אני רוצה להודות לכל האנשים המדהימים שלקחו חלק בהקמת האירוע: צוות ההנהלה, שכלל את תומר קלמן, דניאל רבינק, נועם שמלא, עדן עופרי, רן לוי, מאור אזולאי, לירי בנזינו ועומרי אילוז. הנהלת הפקולטה: דינה ימיני, זאב זלבסקי, אדם תימן ודלית מיכאלי. חברת Cadence, חברת O.N.E ויחידת יהל"ם", אומר אלדר. "אני בטוח שהעבודה הקשה תשתלם ושצפוי לנו אירוע פורץ דרך, חוויתי, ערכי ומשמעותי".

תאריך עדכון אחרון : 29/05/2023