פרס חדשנות מדעית כפול לפקולטה מטעם הרקטור

Double Rector’s Scientific Innovation Award
תאריך

12 חוקרים זכו בפרס הרקטור של בר-אילן בגין הישגים מדעיים, שניים מהם מהפקולטה להנדסה: פרופ' כרמית חזאי, בעבור מחקרה בנושא הוכחות באפס ידיעה, וד"ר תומר לוי, בגין עבודתו עם חומרים אופטיים ממשפחת הצ׳לקוגנידים

מדי שנה מעניקה אוניברסיטת בר-אילן את פרס הרקטור לחדשנות ל-12 חוקרים, בגין הישגים מדעיים. השנה, שניים מהחוקרים הללו הם מהפקולטה להנדסה: פרופ' כרמית חזאי וד"ר תומר לוי. "הפרס הוא עדות למסירותכם, העבודה הקשה והתרומה פורצת הדרך שלכם, כל אחד/ת בתחומו/ה", כתב להם ראש מנהלת הפקולטה, ד"ר יוסי טליוסף. "הגישה החדשנית והמחויבות שלכם לקידום ידע משפיעים משמעותית על הקהילה האקדמית שלנו. עבודתכם מדגימה מצוינות, סקרנות ויצירתיות שפרס החדשנות של הרקטור שואף להוקיר. הישג זה ראוי ומשקף את העבודה הבלתי נלאית שלכם בפריצת גבולות הידע".

פרופ' חזאי זכתה בפרס על עבודתה בתחום הוכחות באפס ידיעה. במהלך השנה החולפת היא פרסמה מספר מאמרים בנוגע להוכחות באפס ידיעה, שזכו לתשומת לב בכנסים בהם התפרסמו. הוכחות באפס ידיעה מאפשרות להוכיח את התקפות של טענות מתמטיות מבלי לחשוף את ההוכחה עצמה, ויש להן שימושים רבים בקריפטוגרפיה, בבלוקצ'יין ובתחומים נוספים. המאמרים של פרופ' חזאי משפרים את הבטיחות הקונקרטית והאסימפטומטית של סוגים שונים של הוכחות באפס ידיעה. בסוף 2023 זכה מאמר שבכתיבתו לקחה פרופ' חזאי חלק, "Batchman and Robin: Batched and Non-batched Branching for Interactive ZK", בתואר CCS 2023 Distinguished Paper Award. הפרס הוענק למאמר, בו הוצגה מערכת הוכחה חדשה בנושא הכוחות באפס ידיעה, במסגרת כנס הדגל השנתי של חוקרי אבטחת המידע, ACM Conference on Computer and Communication Security. מאמר נוסף, שפורסם ב-Theory of Cryptography Conference (TCC), כנס תיאוריה מוביל בקריפטוגרפיה, קיבל ציונים גבוהים במיוחד, והוזמן להתפרסם ב-Journal of Cryptology, אחד העיתונים החשובים בקריפטוגרפיה. המאמר הראה כיצד ניתן להכליל טכניקה של הוכחות לאוסף רחב יותר של פרוטוקולים, המאפשרים הוכחות עם סיבוכיות תקשורת התלויה רק בגודל היחס המוכח.

ד"ר תומר לוי זכה בפרס בזכות עבודתו בנושא תכונות אופטיות יוצאות דופן של חומרים אופטיים ממשפחת הצ׳לקוגנידים. בשנה החולפת פרסם צוות המעבדה שלו שלושה מאמרים בנושא. המאמר הראשון, שפורסם במגזין Laser & Photonics Reviews, עוסק בחומר בשם ביסמוט טלוריד Bi2Te3, שמקדם השבירה שלו, שנמדד לראשונה במעבדה של ד״ר לוי, הוא הגבוה ביותר שאי פעם נצפה, ועומד על ערך שלn=11 , ערך יוצא דופן שגדול בכמעט פי שתיים מהחומר בעל מקדם השבירה השני הכי גדול. בעזרת מקדם השבירה העצום הזה, הצליחו ד"ר לוי וצוותו לייצר רכיב ננו-אופטי המסוגל לדחוס את גלי האור לממדים הקטנים פי 10 מאורך הגל שלהם, ובכך להגדיל באותו יחס את הרזולוציה המרחבית. במאמר השני, שפורסם במגזין  Nano Letters, השתמשו ד"ר לוי וצוותו בטכניקת מדידה ייחודית של שדה קרוב על מנת למפות את התכונות האופטיות של מבנים ננומטרים של חומר שנקרא ביסמוט סלנידBi2Se3 , שגודל במיוחד עבורם במעבדה של פרופ' דורון נווה. במאמר השלישי, שהתפרסם במגזין Nanophotonics, השתמשו חברי הקבוצה בראשות ד"ר לוי בתכונות התרמו-אופטיות האנומליות של עופרת טלוריד (PbTe), אף היא חומר ממשפחת הצ׳לקוגנידים, במטרה לשלב אותו עם סיליקון ולתכנן רכיב ננו-פוטוני שאינו משנה את תכונותיו האופטיות כתלות בטמפרטורה. זאת, בניגוד לכל הרכיבים האופטיים האחרים, ששינויי טמפרטורה תמיד משפיעים על תכונותיהם.

לדבי ד"ר טליוסף, היכולת של פרופ' חזאי וד"ר לוי לתרום תרומה משמעותית לקהילה המדעית ראויה להערכה, והפרס הוא השראה לחוקרים השואפים למצוינות. "אנו גאים שאתם חוקרים בפקולטה להנדסה, מי ייתן והמשך הדרך שלכם בתחום המחקר המדעי יהיה מתגמל ומשפיע על הכלל".

תאריך עדכון אחרון : 29/02/2024