המחקרים שייעלו את בדיקות הקורונה הוצגו בכנס SPIE

The Research that Improved COVID-19 Testing, Presented at the SPIE Conference
תאריך

הדוקטורנט שמואל בורג וד"ר מיכאל מרגוליס, מהמעבדה של פרופ' עמוס דניאלי, הציגו בכנס פטנטים לאבחון מהיר של נגיפים, אשר נוסו בהצלחה בגלי הקורונה האחרונים

בסוף חודש ינואר 2024 הציגו שני חוקרים מהמעבדה לדימות רפואי וחישה ביולוגית של פרופ' עמוס דניאלי את עבודות המחקר שלהם, שהפכו לכלי יישומי ומיידי לתועלת הציבור. החוקרים, הדוקטורנט שמואל בורג ובוגר הפקולטה, ד"ר מיכאל מרגוליס, הרצו שניהם במהלך הכנס השנתי של האגודה הבינלאומית לאופטיקה ופוטוניקה SPIE)).

שמואל בורג עוסק בפיתוח מערכות עם יעילות גבוהה ורגישות גבוהה לזיהוי מהיר של ביומרקרים בריכוזים נמוכים. טכנולוגיה זו, הנקראת high throughput Optical Modulation Biosensing (ht-OMB) פותחה ע"י מר בורג משלב הקונספט ועד שלב המסחור. באחד מגלי הקורונה הוא אף נטל חלק בהפיכתה לכדי מערכת אוטומטית לחלוטין לצורך זיהוי מוקדם של הנגיף, במסגרת חוזה שנחתם בין משרד הביטחון ומשרד הבריאות עם חברת מגביוסנס, אשר ממסחרת את הטכנולוגיה באמצעות ביארד בר אילן. כתוצאה מכך, פותחה מערכת ה-OMBi, המסוגלת לזהות לא רק את נגיף הקורונה, אלא גם פתוגנים נוספים. במסגרת ההרצאה, הציג מר בורג תוצאות של דגימות מטוש של 236 אנשים בריאים ו-70 חיוביים לנגיף ה-SARS-Cov-2, שהראו 100% ספציפיות ו-95% רגישות של המערכת לזיהוי החיוביים והשליליים.

ד"ר מיכאל מרגוליס פיתח תבחין ביולוגי מולקולרי חדשני לזיהוי קורונה באמצעות שיטת דגימה מבוססת רוק. התבחין מאפשר מצד אחד רגישות גבוהה, כשל מכשיר RT-qPCR, ומצד שני מקצר את הפרוטוקול ל-50 דקות בלבד לעומת בין שעתיים-לשלוש בשיטות המקובלות. כמו כן, דגימה באמצעות רוק היא פולשנית פחות ומדויקת יותר בהשוואה לבדיקות המטוש. במהלך אחד מגלי הקורונה, נערך פיילוט של השיטה, בשיתוף משרד הבריאות, במהלכו נדגמו 364 אנשים ב-2 השיטות. במסגרת ההרצאה, הציג ד"ר מרגוליס את התוצאות, אשר נמדדו במכשיר ה-OMBi, והראו 95% ספציפיות ו-91% רגישות של שיטת הרוק לזיהוי החיוביים והשליליים.
 

תאריך עדכון אחרון : 27/02/2024