"נעשו פה דברים משמעותיים"

“We’ve accomplished some great things here”
תאריך

פרופ' זאב זלבסקי מסכם קדנציה של חמש שנים כדקן הפקולטה, בתקופה שכללה קורונה, שביתה ומלחמה. למרות הקשיים, הוא מסתכל בסיפוק על ההישגים, ופניו כבר אל התפקיד הבא, כסגן נשיא האוניברסיטה לקשרי אקדמיה-תעשייה

חמש שנים שימש פרופ' זאב זלבסקי כדקן הפקולטה להנדסה. קדנציה שהתחילה עם פרוץ הקורונה, המשיכה עם שביתה ומסתיימת עתה עם מלחמה, שעוד לא ברור מתי תסתיים. "אני חושב שהייתה לי קדנציה לא פשוטה בכלל כדקן, כל האירועים האלה די הוסיפו לי שערות לבנות", הוא אומר, "אבל מה שלא הורג מחשל, ובסופו של דבר,  תחת מצוקה - ארגון יכול להשתפר. בקורונה, למשל, הקמנו תשתית של הוראה היברידית, ועכשיו היא משמשת אותנו ומסייעת לאנשי המילואים".


צמיחה בתוכניות, בתשתיות ובהון האנושי

על אף הקדנציה מרובת האירועים שלו, פרופ' זלבסקי מרשה לעצמו להסתכל על התקופה בה עמד בראש הפקולטה להנדסה בסיפוק. "הקדנציה המקורית שלי הייתה לשלוש שנים, וביקשתי שנתיים נוספות, כי רציתי להספיק מספר דברים, ובתקופתי אכן נעשו פה מספר דברים משמעותיים. בראש ובראשונה, נפתחו מסלולי לימוד חדשים. ארבע תכניות לימוד: הנדסת תעשייה ומערכות מידע, הנדסת חומרים, הנדסת נתונים והנדסת תוכנה; וחמש מגמות חדשות בתוך תכניות קיימות: הנדסה קוונטית, נוירו הנדסה, תכן שבבים וחומרה, הנדסה ביו-רפואית, שתיפתח באוקטובר הקרוב (2024), והנדסת חשמל עם התמחות בהנדסת מחשבים – מגמה חדשה לתואר שני, שנפתחה גם היא באוקטובר הקרוב. זו התפתחות מאוד משמעותית. תוכניות לימוד חדשות זו פרוצדורה קשה וארוכה מול המל"ג, ומגמות זו אמנם פרוצדורה פנימית – אבל גם היא דורשת לא מעט עבודה".

"שנית, הייתי שותף לגדילה משמעותית של הפקולטה, גם במספר הסטודנטים, אבל גם בכמות אנשי ונשות הסגל וההתמחויות שלהם. זה משמעותי, כי ככל שיש יותר אנשי סגל בכירים בפקולטה, יש לה יותר יכולת להשפיע בתוך האוניברסיטה. היו לא מעט אנשי סגל שקודמו במסגרת הקדנציה שלי, ולא מעט חוקרים וחוקרות חדשים שנקלטו. חשוב לי להדגיש הקליטה לא הייתה מתוך התפשרות, אלא מתוך שימת דגש משמעותית על מצוינות מחקרית, ואני גאה במגמה החיובית הזאת".

"שלישית, תשתיות הפקולטה. במהלך הקדנציה שלי נבנו בפקולטה חמש מעבדות עיוניות. שתיים נוספות, המיועדות לתוכנית של הנדסת חומרים, נמצאות בתהליכי בנייה, וזה דרש פרוצדורה לא פשוטה של אישורים, תקציבים, רגולציה. בנוסף, אנחנו בתהליכים ראשוניים לבנייה של בניין הנדסה נוסף, בניין חדש, שיהיה מחובר לבניין הקיים, ויכפיל את השטח של הפקולטה. בבניין הנוכחי יש כיום  כ-15 אלף מטר מרובע, בבניין החדש יהיה שטח דומה. רוב התכנון, ברמת תהליך הייזום, גיוס התקציבים, האישורים מול העיריה, האדריכלות, הושלם במסגרת הקדנציה שלי. הבניין החדש יכלול שטחי הוראה, מחקר, ומתחם יזמות טכנולוגית, שלא רק יקדם את התשתיות של החוקרים, אלא גם ייצר אקו-סיסטם שפניו לכיוון תעשיית ההייטק, ויאפשר שיתוף פעולה הרבה יותר הדוק בין בוגרים, חוקרים, יזמים והייטקיסטים. אני מאוד גאה בזה".

"הדבר הרביעי שאני גאה בו, הוא שאני חושב שהצלחתי לייצר שפה נעימה ודו כיוונית בין אנשי הסגל בתוכניות הלימוד השונות, וגם בין הסגל לבין הסטודנטים. לדעתי, האינטראקציה הפכה להרבה יותר מפרה, ויש הרבה יותר פעילות מול הסטודנטים והנציגים שלהם, מועצת הסטודנטים. הקמנו מערך מסודר שמטרתו לסייע ולהקל על הסטודנטים, בטח בתקופה הלא פשוטה שהם עברו בחמש השנים האחרונות, יש מערך יועצים אקדמיים ויש הרבה מאוד ועדות שהקמנו שמטפלות בסטודנטים, כמו ועדת הוראה, או ועדה למניעת נשירה. אחוז הנושרים, למרות הקושי של התקופה, עדיין יחסית מאוד קטן אצלנו. זו תוצאה של עבודה משותפת של כל המנגנונים בפקולטה, זה משרת גם את הסטודנטים וגם את הפקולטה, וזה חשוב בעיני מאוד. בנוסף, אני שמח שיכולתי לקדם יותר שוויון מגדרי. בחמש השנים האחרונות עלינו בהתמדה בכמות הנשים שהחלו ללמוד הנדסה. כשהתחלתי את הקדנציה אחוד הנשים בשנה א' עמד על 34%-33%, ובאוקטובר 24, לראשונה אי פעם, יתחילו את שנה א' יותר נשים מגברים - 52% נשים".  

"הדבר החמישי שניסיתי לקדם, ואת הפירות שלו אנחנו צפויים לראות תוך חצי שנה בערך, זה הנושא של סטודנטים בינלאומיים. כמות גדולה של סטודנטים בינלאומיים היא משמעותית מאוד לדירוג הבינלאומי הן של הפקולטה והן של האוניברסיטה. בחודשים האחרונים נפגשתי עם רקטורים של מספר אוניברסיטאות טובות, בדירוג גבוה לפחות כמו בר אילן, בגיאורגיה, אזרבייג'ן וקזחסטן, וחתמנו על מספר MOU - הסכמי שיתוף פעולה בין אוניברסיטאיים. כתוצאה מכך, בסבירות מאוד גבוהה, בקרוב יהיו פה עשרות רבות של סטודנטים מהאוניברסיטאות האלה שיבואו לעשות תואר שני אצלנו בבר אילן, ויקבלו תואר כפול – אצלנו ואצלם. בנוסף, אנחנו בתהליכים משמעותיים של תואר שני משותף עם קונצורציום של אוניברסיטאות באירופה, במסגרת תוכנית אירופאית הנקראת  ארסטמוס מונדוס, וגם זה לדעתי יקפיץ משמעותית את כמות הסטודנטים הבינלאומיים של הפקולטה".
 

מאה פטנטים, ארבעה סטארט-אפים, והיד עוד נטויה

בסוף ספטמבר יסיים פרופ' זלנסקי רשמית את תפקידו כדקן, ובמהלך חודש אוקטובר יעביר את המושכות למחליפתו בתפקיד, פרופ' אורית שפי. במקביל, באוקטובר ייכנס לתפקידו המנהלי החדש באוניברסיטה: סגן נשיא לקשרי אקדמיה תעשייה. "אני מקווה שבמסגרת התפקיד החדש אוכל לקדם את המחקר היישומי באוניברסיטה כולה, ואת הסטודנטים שבאים להתמקצע אצלנו, מתוך הבנה שההכשרה שלהם תתאים למה שההייטק הישראלי צריך. בנוסף, אני מעוניין לייצר שיתוף פעולה של יזמות ומחקר יישומי בין בקמפוס שלנו לתעשיות רלוונטיות, ברמה הלאומית וגם הבינלאומית. הקשר הזה בין האקדמיה לתעשייה חשוב לאוניברסיטה ברמת הדירוג הבינלאומי כמו גם בשמירת היתרון הטכנולוגי שלנו ברמה הלאומית".

במקביל, ימשיך פרופ' זלבסקי את עבודתו המחקרית, וימשיך להנחות סטודנטים. "תקופת הידקנות הייתה מאוד אינטנסיבית, ובאופן טבעי זה פגע במחקר, אבל ניסיתי עד כמה שאפשר למזער את הנזק, להמשיך בכיוון המחקר שעסקתי בו קודם, להחזיק קבוצת מחקר פעילה המונה כ-20 סטודנטים לתארים מתקדמים, לפרסם מאמרים, להגיש בקשות לגרנטים וליזום שיתופי פעולה עם חברות הייטק בתחומי המחקר שלי. יחסית לזמן שתפקיד הדיקן גזל ממני – אני חושב שהצלחתי לשמר את המינון המחקרי שלי עד כמה שניתן, ואני מקווה להמשיך עם זה גם בתפקיד הבא".

על שמו של פרופ' זלנסקי, נזכיר, רשומים למעלה ממאה פטנטים, ומהמעבדה שלו יצאו כמה וכמה חברות סטארט אפ, ובהן 'ננו דרופס', המפתחת טיפות עיניים לתיקון בעיות ראייה; 'זי סקוור', המפתחת אנדוקסופ חד פעמי; 'סניטס מדיקל', המפתחת סנסור אופטי לניטור מרחוק של מחלות לב ריאה; 'קונגיפייבר', המפתחת מחשב אופטי, והשלימה לאחרונה גיוס כספים מוצלח של 5 מיליון דולר ועוד. "החברות האלה מבוססות על טכנולוגיות שפותחו במעבדה שלי, ואז מוסחרו דרך חברת ביראד. חלקן מבוססות על טכנולוגיות שעבדתי עליהן עשרות שנים - זי סקוור, למשל, זה מיסחור שבוצע לפני 15 שנים - וגם עכשיו עומדות על הפרק מספר חברות, שאני מקווה שימוסחרו במסגרת ביראד. חשוב לי שמיזמים אלו יצליחו, שהטכנולוגיה תוגשם ותגיע למצב של מוצרים שיגיעו לשוק – אחרת זו עבודה של שנים שמתבזבזת. כך שגם לי וגם לאוניברסיטה יש אינטרס שהן יצליחו".

ויש לו גם איחולים לפרופ' אורית שפי, דקנית הפקולטה הנכנסת: "אני מאחל לה שתשתה הרבה אלכוהול, כדי שתוכל להתמודד עם דברים שהיא לא יכולה להשפיע עליהם, והרבה קפה, כדי שיהיה לה הרבה כוח וערנות להתמודד על דברים שהיא כן יכולה להשפיע עליהם. אני מאחל לה שתדע להסתכל קדימה: בסופו של דבר זו ריצה למרחקים ארוכים, וצריך אורך רוח. בנוסף, אני מאחל לה לדעת להתמודד עם דברים לא צפויים - בקדנציה שלי כל שנה-שנה וחצי היה משהו לא צפוי. אני מאחל לה שגרה מבורכת לשם שינוי".

"לבסוף, בנימה אישית, חשוב לי להודות לכל בעלי התפקידים שליוו את הקדנציה שלי ועשו עבודה רבה ומשמעותית ביותר. אני מדבר על כל ראשי התוכניות והמגמות, על יושבי הראש של ועדות ההוראה לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, על יו"ר מערך היועצים האקדמיים, על התפקידים שחוקרי הפקולטה מילאו בוועדות הסנאט, אנשי הסגל המנהלי שליוו אותי וסייע לי בכל העשייה שהייתה, ראשת המנהל לשעבר דינה, ראש המנהל הנוכחי, יוסי, המזכירות לתואר ראשון ולתארים מתקדמים, שמרית, רעות וטל, מזכירות צוות הגיוס ושאר חברי הסגל המנהלי של הפקולטה, כולל אנשי המחשוב שלנו. בלעדיכם ההתקדמות של הפקולטה הייתה נפגעת משמעותית, ואני מוקיר תודה לכל אחד ואחת מכם".

תאריך עדכון אחרון : 30/09/2024