כך מתנהלת חברת הייטק אמיתית

This Is How a Real Hi-tech Company Works
תאריך

במקום לעבור מבחן, חולקו הסטודנטים בקורס אותות ומערכות לחמש קבוצות והקימו חברות הייטק פיקטיביות שמייצרות ומשווקות מוצרים לעיבוד אותות שמע. התגובות, מספר ד"ר עופר שוורץ, היו נלהבות

קורס אותות ומערכות הוא אחד מקורסי הליבה של התוכנית להנדסת חשמל, ובפרט במסלול של עיבוד אותות. הוא עוסק בטכניקות שונות לעיבוד אותות, החל מאנליזת פורייה וכלה בשימושי תקשורת ותורת הדגימה. הקורס מיועד לכלל הסטודנטים להנדסת חשמל בשנה ב', ובשנה ממוצעת רשומים אליו כ-250 סטודנטים. לקורס אחראים פרופ' זאב זלבסקי וד"ר עופר שוורץ, בוגר הפקולטה, המשמש כמרצה מן החוץ בשבע השנים האחרונות. "השנה, בגלל המלחמה והרצון להקל על המילואימניקים, הוגדר שלא יהיה בקורס מבחן, אלא עבודה, ושברתי את הראש מה אני עושה עם זה", מספר ד"ר שוורץ. "בקורסים מהסוג הזה, עבודות זה הרבה פעמים תרגיל מתמטי, שהוא אולי מלמד מבחינה תיאורטית - אבל לאו דווקא מחבר אותם למה שהם יעשו בהמשך הקריירה שלהם. מעבר לזה, כשנותנים עבודה אחת לכולם, הרבה פעמים יש מקרים של העתקות, אין בקרה ואין דרך לתת ציון הוגן".

את הפתרון שאב ד"ר שוורץ מכובעו השני: חוקר עיבוד אותות בחברת אלביט. "הכלים שאנחנו מלמדים בקורס הזה שימושיים גם בתעשייה ובהייטק. לכן, הגיתי רעיון חדשני, שלא נתקלתי בו בעבר באקדמיה: לתת להם להקים חברות הייטק, פיקטיביות כמובן, בתחום עיבוד האותות. הם יקבלו את אותו דף המשימות, יתחלקו לצוותי עבודה, ממש כמו בחברת הייטק אמיתית, ייצרו ממשק עיבוד אות שמע, ייקחו את זה לכל מיני כיוונים אפליקטיביים וימתגו את זה כמו שהם רואים לנכון. אחת החברות, למשל, בחרה למתג את המוצר כעזרי שמע לסטודנטים, שיושבים בהרצאה ורוצים לשמוע טוב יותר את המרצה".

הסטודנטים חולקו לחמש קבוצות, בכל אחת מהן כחמישים סטודנטים, וכל אחד מהם קיבל תפקיד אחר בחברה – כולם תפקידים אמיתיים של עובדי הייטק. "זה התחיל ממנג'מנט, ההנהלה, תפקיד שאותו לקחו חמישה מתנדבים, מהסטודנטים הבולטים יותר בקורס. הקבוצות למעשה התגבשו סביבם. בכל חברה היו עשרה צוותי צוותי מחקר ופיתוח (R&D), שעבדו על עשר משימות שונות שקשורות לקורס, למשל: בניית פרוטוקול תקשורת, הדעכת רעשים, זיהוי תכונות קוליות של דובר. הם למעשה לקחו את המתמטיקה שלמדו בקורס ויישמו אותה על המחשב. סטודנטים נוספים שובצו לתפקידים תומכים. למשל, צוות CTO, שהוא מקור הידע, עוסק במחקר ואחראי על העומק המתמטי של כל המוצרים; צוות חקר ביצועים, שתפקידו היה להכין לכל אחד מצוותי הפיתוח דוח ביצועים, שנותן להם פידבק ועוזר להם להשתפר; צוות אינטגרציה, שהיה אחראי לקבל את עשרת המודולים הקטנים שייצרו צוותי המחקר והפיתוח, ולתכלל אותם למוצר אחד שיכלול את הכול; וצוות סיילס ומרקטינג, שהיו אחראים על בניית אתר האינטרנט, העלאת חומרים לאתר והכנת סרטונים, פוסטרים ומצגות".

הציונים בקורס נקבעו על בסיס ראיון אישי, ולכן הכינה כל אחת מהחברות מצגת, ותצוגה חיה של המוצר שלהם. "אני זיהיתי התלהבות אדירה של כולם, ורמות השקעה שלא נתקלתי בהם מעולם", אומר ד"ר שוורץ. "בפידבקים שקיבלנו, אמרו הסטודנטים שסוף סוף הם קיבלו תחושה איך מתנהלת חברה אמיתית. הם למדו על עצמם איזה מקצועות הם יותר אוהבים, איך זה לעבוד בקבוצה, לעמוד בזמנים, לנהל את עצמך. אלה דברים שאתה לא עושה בדרך כלל באקדמיה, והם נהנו מזה מאוד. אבל מעבר להתלהבות - זה מכין אותם לחיים האמיתיים בצורה שהם לא יקבלו בשום מקום אחר".

הסטודנט שגב סופר (25), שעמד בראש חברת No signal, מסכים איתו. "החוויה בקורס הייתה מאוד שונה מכל הקורסים שעשינו עד כה - היה כאן אתגר חדש שכלל בתוכו תחומים שבכלל לא נלמדים במסגרת התואר, בטח שלא בשנה ב׳. הפרויקט נתן לנו חיבור מעשי של החומר התיאורטי בקורס. אני למשל, בתור מנהל הקבוצה, הייתי צריך לעקוב אחר התקדמות שאר הסטודנטים בקבוצה, לעזור במקרה של קושי ולקבוע יעדים עבור כל הקבוצה. אני חושב שכולנו נהנינו מאוד מהעבודה ומהתוצר, שמופיע באתר שצוות המכירות שלנו עשה. אני מרגיש שהפרויקט גרם לי להבין יותר איך עולם התעשייה החוץ נראה וגם גרם לנו להבין את החומר של הקורס בצורה יותר טובה ובהחלט פתח את הראש לכיוונים אחרים בתעשייה ולהתקדמות עתידית לניהול".

נשמע מעניין? בואו להתרשם מאתרי האינטרנט של החברות הפיקטיביות שהוקמו בקורס:

Wavepal

No signal

Engiwave

Signallabs

Pitch perfect labs

תאריך עדכון אחרון : 28/09/2024