מהפך בתחום הרפואה

“A medical revolution”
תאריך

טכנולוגיה פורצת דרך שפותחה במעבדה של פרופ' רחלה פופובצר ליצירת זן חדש של תרופות מבוססות ננו חלקיקים מהונדסים, מאפשרת לתרופות ביולוגיות לעבור את מחסום דם-מוח. הדבר עשוי  להוות מהפיכה בתחום הטיפול במחלות מוח דוגמת אלצהיימר, פרקינסון וסוגי סרטן שונים

אחת הבעיות המרכזיות בטיפול במחלות הקשורות למוח היא הקושי להוביל תרופות למוח בשל "מחסום דם-מוח" (Blood-Brain Barrier): חסם ביולוגי המונע מחומרים שונים בדם להגיע אל הנוזל המוחי-שדרתי. "המטרה של מחסום הדם מוח היא להגן על המוח מפני זיהומים ושמירה על הנוירונים שבנוזל המוחי-שדרתי, שכן פגיעה בהם עלולה להוביל לנזקים מוחיים", מסבירה פרופ' רחלה פופובצר. "הבעיה מתחילה כשאנחנו רוצים להוביל למוח דווקא משהו שיעזור לו, דוגמת תרופות, ומחסום הדם מוח מונע את המעבר. במעבדה לננו-רפואה בפקולטה להנדסה של בר-אילן הצלחנו לפתח טכנולוגיה מבוססת ננו חלקיקים מהונדסים שמגבירה את היכולת של תרופות לעבור את מחסום דם-מוח. לפני כשנה הוקמה חברה שמטרתה להפוך את הטכנולוגיה הזו לפלטפורמה מסחרית, שתהיה זמינה עבור חברות התרופות, הרופאים והחולים".

את הפיתוח של הטכנולוגיה במעבדה הובילה ד"ר אושרה בצר, וכיום היא COO בחברה, לצד ד"ר רויטל מנדיל לוין, ה-CEO, ופרופ' רחלה פופובצר ה-CSO. החברה, Nanocarry Therapeutics, ממוקמת בפארק המדע בנס ציונה. "מרבית התרופות החדשות היום, כולל למשל תרופות ביולוגיות לסרטן, מורכבות מנוגדנים. קבוצת הנוגדנים חוללה מהפיכה באופן בו מחלות מטופלות. הבעיה היא שהם עובדים רק מהצוואר מטה, בגלל אי יכולתם להגיע למוח, כי מחסום דם-מוח מאפשר רק לדברים מסוימים מאוד להיכנס", מסבירה פרופ' פופובצר. "אחד הדברים האלה הוא אינסולין: המוח הוא הצרכן העיקרי של גלוקוז, של הסוכר שאנחנו צורכים, ולכן על פני מחסום הדם-מוח יש הרבה רצפטורים, קולטנים, לאינסולין. הטכנולוגיה שלנו מבוססת על פלטפורמה של ננו-חלקיקים שהונדסו בהרכב ייחודי כך שיוכלו לקשור מצד אחד מולקולת אינסולין – ומצד שני תרופות ביולוגיות. במילים אחרות, הרכבנו סוס טרויאני: החלקיק נכנס למוח דרך הרצפטור של האינסולין, ומכניס את הנוגדן בדלת האחורית. הפלטפורמה הזו מצליחה להכניס למוח פי 30 יותר תרופות מפלטפורמות אחרות. יתרון נוסף שלה הוא שהיא מאפשרת לעקוב אחרי החלקיקים במוח באמצעות טכנולוגיות דימות, כמו סריקת CT ,וכן מאפשרת יצירה של קומבינציות של תרופות שונות על אותו חלקיק".

הטכנולוגיה של Nanocarry Therapeutics היא הטכנולוגיה הראשונה שעברה תהליך מסחור דרך "Unbox", חברת המסחור  החדשה של אוניברסיטת בר-אילן, לרבות גיוס משקיעים והקמה רשמית כחברה בע"מ.  בחברה עובדים נכון להיום שבעה עובדים מתחומי ההנדסה, הכימיה והביולוגיה. הטכנולוגיה עצמה נמצאת בשלבי אופטימיזציה אחרונים והחברה מפתחת כרגע את המוצר הראשון שלה, לטיפול בסרטן שד גרורתי שהתפשט למוח, לו אין כיום אופציה טיפולית יעילה. החברה צפויה לסיים את הניסויים הפרה-קליניים עד סוף 2023 ולהחל בניסויים קליניים ב-2024. כאשר תאושר, תוכל הטכנולוגיה לסייע במתן תרופות המיועדות למחלות מוחיות וניווני מוח, ובהן אלצהיימר, פרקינסון וסוגי סרטן שונים.

ובינתיים, במעבדה של פרופ' פופובצר, ממשיכים חברי הצוות לפתח טכנולוגיות להובלה ממוקדת של תרופות, שישתלבו בחברה בעתיד. "המטרה היא להמשיך לשפר וליעל את היכולת להוביל תרופות למוח, כמו גם לאיברים אחרים ולמחלות אחרות", היא מצהירה. "אני משתדלת לא להישמע בומבסטית כשאני אומרת שאנחנו הולכים לעשות מהפך בתחום הרפואה".

תאריך עדכון אחרון : 12/04/2022