השלב הבא של המצלמות

השלב הבא של המצלמות
תאריך

דמיינו עולם שבו מצלמות אבטחה או מהירות יכולות לא רק לתעד תאונה או פשע שמתרחש – אלא גם להזעיק עזרה בזמן אמת. מערכת כזו פותחה והודגמה בהצלחה במסגרת ההאקתון של הפקולטה להנדסה

הקדמה הטכנולוגית הביאה אתה אפשרויות הגנה שטרם הכרנו. מצלמות פרוסות ברחבי הערים, וניתן להיעזר בהן כדי לשמור על הסדר, לאתר עבריינים ולפענח פשיעה, למשל. אבל את כל הדברים האלה ניתן לעשות רק רטרואקטיבית – המצלמות מתעדות, אבל לא מפענחות בזמן אמת ואי אפשר להיעזר בהן כדי למנוע את הפשיעה. "בשימוש נכון, המצלמות האלה יכולות לעזור לנו כדי לזהות בזמן אמת אנומליות, אירועים חריגים כמו שריפות, תאונות, מקרי שוד, הצפות וכדומה", אומר רועי אסא (21). "במהלך ההאקתון האחרון הקבוצה שלנו פיתחה פטנט שינצל את המצלמות האלה לדיווחים בזמן אמת, כלומר מערכת שתדע להתחבר למצלמות, לדלות מהן את הנתונים, ובמקרה של אירוע חריג – להזעיק עזרה בטווח הזמן המיידי".

הקבוצה כללה חמישה חברים: רועי אסא, ייטב ניסים, אור רג'יאנו ואליה ברונשטיין, כולם סטודנטים לשנה ד' במסלול להנדסת מחשבים. החבר החמישי בצוות הוא הדוקטורנט אברהם רביב, המתמחה בלמידת מכונה, שהוא המנחה בפרויקט של ארבעת האחרים. "על ההאקתון שמענו כבר כשהיינו בשנה א', אבל עד עכשיו לא יצא לנו להשתתף," מספר אסא. "השנה החלטנו להירשם כולנו, כצוות אחד, כבר בהרשמה המוקדמת. ברגע שפורסם הנושא, ערים חכמות, התחלנו לחשוב על רעיונות, ניהלנו דיונים מעמיקים וזיהינו את הבעיה. החלטנו ללכת על זה אחרי שבדיקה שעשינו בשטח הראתה שרוב העיריות לא משתמשות במצלמות חכמות, כלומר שידעו לדווח על אנומליות בזמן אמת, ושהתחום הזה פרוץ ולא מנוצל היטב. כך שלהאקתון הגענו עם רעיון מגובש היטב, ומה שנשאר לנו זה לפתח את המערכת בפועל: אבטיפוס שיוכיח שאנחנו יכולים להתחבר למצלמות אבטחה בזמן אמת, לדלות את המידע, לבצע אנליזה ולשלוח התראות מיידיות לכוחות הביטחון הרלוונטיים, במטרה להוציא ניידת או ניידות למקום האירוע בהתאם לסוג האירוע ורמת חומרתו".

המערכת שפיתחה הקבוצה במהלך האירוע, מבהיר אסא, היא דמו למערכת עתידית, מפותחת ומשוכללת הרבה יותר. "במהלך ההדגמה שערכנו בהאקתון המערכת שפיתחנו התחברה למצלמה אחת - מצלמת אבטחה שצופה לכביש מהיר, שהקרנו לה מיוטיוב סרטון וידאו של תאונת דרכים שבגללה פורצת שריפה. ברגע שפרצה השריפה המערכת שלחה הודעה אוטומטית – אשר בתצורה הנוכחית נשלחת ישירות בדואר אלקטרוני למרכז הבקרה של מכבי האש,". הוא אומר. "ההודעה מתארת, במלל, את סוג האירוע, מיקום מדויק, ורמת החומרה כפי שהמערכת ניתחה, ומצרפת תיעוד ממצלמת האבטחה. בהמשך נשכלל את האבטיפוס כך שאפשר יהיה לשלוח PUSH דרך אפליקציה ייעודית לכל כוחות הביטחון הרלוונטיים, כך שהמערכת תהיה יעילה גם במקרים של תאונת דרכים או שוד, למשל, ואפשר יהיה לשלוח הודעה ליותר מגורם אחד במקביל, למשל למשטרה ולמד"א".

איך בדיוק זה עובד? המערכת שפיתחה הקבוצה, מסביר אסא, מבוססת על רשתות נוירונים: רשת מרכזית, שמטרתה לזהות את הקלט של המצלמות, ורשת משנית שעובדת במקביל אליה ומטרתה לאתר בתוך המידע שפלטה רשת הנוירונים את האנומליה הרלוונטית. "ההודעה נשלחת רק אם המערכת שלנו זיהתה אנומליה ברמת וודאות הגבוהה מערך סף שניתן לקבוע באופן דינמי בהתאם לכל אירוע בנפרד, וכל גורם יכול לקבוע את הסף לעצמו, כדי למנוע מצב של התראות שווא" הוא אומר. "הפרויקט זיכה אותנו במקום השלישי בהאקתון, ואחרי שהסתיים האירוע פנו אלינו כמה חברות וארגונים והציעו לנו שיתופי פעולה. כרגע אנחנו עובדים לבד, ומנסים לפתח את המערכת הלאה, לאפליקציה ייעודית. בהמשך נשקול חיבורים נוספים, כדי שנוכל להטמיע את המערכת בערים מרכזיות בארץ, ובהמשך לפרוץ לזירה הבינלאומית. אנחנו רוצים לנצל את הבמה כדי להודות לאינטל, למרכז לערים חכמות באוניברסיטת בר-אילן ולמארגנים של האירוע, שבלעדיהם כל זה לא היה קורה".

רועי אסא, ייטב ניסים, אור רג'יאנו ואליה ברונשטיין, אברהם רביב
מימין לשמאל: רועי אסא, ייטב נסים, אליה בורנשטיין, אור רג׳יניאנו

תאריך עדכון אחרון : 29/07/2022