דוקטורנט ביום. סופר בלילה

PhD student by day, author by night
תאריך

בחודש אוקטובר 2022 התחיל נועם קלוש את הדוקטורט שלו במעבדה של פרופ' הלל קוגלר. מוקדם יותר באותה השנה ראה אור ספרו הראשון, ובימים אלו יוצא קמפיין מימון ההמונים לספרו השני

לנועם קלוש (42) שני כובעים. בכובעו הראשון הוא דוקטורנט, נשוי ואב לשני ילדים. את ימיו הוא מבלה במעבדה של פרופ' הלל קוגלר, שם הוא מתמחה בביולוגיה חישובית. "עשיתי שני תארים במתמטיקה ומדעי המחשב, הראשון בבן גוריון והשני באוניברסיטה העברית, והתמחיתי במחקר של אוטומטים מתקדמים", הוא מספר. "אחרי שסיימתי את התואר השני התלבטתי על המשך דרכי. נהניתי בתואר השני אבל זה היה כל כך תיאורטי שלא היה לי סיכוי להתעסק בזה בתעשייה, ובתעשייה עצמה לא מצאתי דברים שאני מתחבר אליהם. התחלתי לחשוב על דוקטורט, אבל לא רציתי תחום אבסטרקטי, לכן חיפשתי דברים מעשיים יותר. התחלתי לקרוא מאמרים של חוקרים מקומיים, וככה הגעתי להלל, שהעבודה שלו נוגעת בחלקה בשימוש באוטומטים וכלים נוספים מאותו העולם. לפני כן לא הייתה לי שום נגיעה לביולוגיה, והדליקה אותי המחשבה שאפשר לחבר את כל מה שלמדתי בעבר דווקא לביולוגיה. אז עשיתי את הקורס הבסיסי של ביולוגיה חישובית של הלל, כשומע חופשי, גיליתי שזה עולם מדהים ונרשמתי לדוקטורט. התחלתי באוקטובר האחרון, ואני מקווה להצליח ולהינות מהתואר".

 בכובעו השני, קלוש הוא סופר. הרזומה שלו כולל שלושה ספרים מלאים. "לפני למעלה מעשור קפץ לי במקרה לראש הרעיון של זכויות אזרח עבור אישיויות מקבילות במוחם של הלוקים בהפרעת זהות דיסוציאטיבית (פיצול אישיות)," הוא נזכר. "חשבתי לעצמי, מה יקרה אם תבוא אחת האישיויות ותגיד: סליחה, אני לא דמות דמיונית, אני פן נוסף באישיות של אותו אדם וגם לי מגיעות זכויות. בעקבות כך, לאור ניסוי תרופתי חדש המאיים למגר את ההפרעה ואתה את קיומן של אישיויות מקבילות, היא פונה לעורך דין ויוצאת להילחם על הזכויות שלה, ועל גורלה, בבית המשפט. לא עסקתי בכתיבה לפני כן בכלל, אבל בכל זאת אמרתי יאללה, אני אנסה לכתוב על זה ספר. כתבתי ארבעה-חמישה פרקים, ואז החיים קרו, זוגיות, עבודה חדשה, תואר שני וילדים, והשגרה דחפה לי אותו כל פעם מחדש למגירה. לקראת גיל 40, אמרתי לעצמי שזה הדד ליין שלי, אם גם הפעם אני לא עושה את זה עד אז זה כבר בחיים לא יקרה. התחלתי לשבת כל ערב, אחרי שסיימתי לעבוד והילדים הלכו לישון, וכתבתי וכתבתי... כמה שהמוח עבד. ותוך חודש וחצי סיימתי אותו".

העבודה של קלוש התגבשה לכדי ספר הביכורים שלו "בין כפות המאזניים", שראה אור בתחילת שנת 2022, בהוצאה עצמית. "ניסיתי לשלוח אותו להוצאות ספרים, אבל בסוף החלטתי להוציא אותו לבד. התייעצתי עם קבוצות של סופרים, לקחתי עורכת ספרותית ולשונית, שתי מגיהות, סטודיו שעיצב את הכריכה ועשה את העימוד. התהליך לקח חצי שנה, ואז "יצאתי מהארון" ככותב, כי עד אז חוץ מהמשפחה הקרובה אך אחד לא ידע, לא על אהבת הכתיבה ובטח שלא על הספר", הוא אומר. "עכשיו, במקביל לדוקטורט, אני עוסק בשיווק של הספר, הרצאות ופגישות סביבו. במקביל, נפתחו לי הצ'אקרות, וכבר כתבתי עוד שני ספרים".

ספרו השני של קלוש, "עקבות במים", יוצא בימים אלו לקמפיין מימון המונים. "זה ספר מתח שמספר על שלושה חברים טובים, שבמהלך השירות הצבאי שלהם היו מעורבים בהיתקלות עם כוחות עוינים, שכתוצאה ממנה אחד מהם סובל מפגיעת ראש ולא מסוגל לשמר זיכרונות חדשים. הוא כל הזמן חוזר לאותה נקודה, לפני הפציעה. כעשור מאוחר יותר, הבחור הזה וחבר נוסף מהצוות נוסעים לדרום אמריקה, לבקר את החבר השלישי שגר שם. פגוע הראש מסתבך עם חברי כנופיה מקומית ונמלט – ובמהלך ההימלטות שלו אל תוך הרחובות "האחוריים" של אותה עיר, נמחק לו הזיכרון והוא מוצא עצמו לפתע במקום לא מוכר, בארץ זרה, מנסה להבין איפה הוא נמצא ומה קורה סביבו".

למוד ניסיון, ניגש הפעם קלוש לפרויקט ההוצאה לאור ממקום מפוקח יותר. "בספר הראשון אף אחד לא הכיר אותי ולכן מימנתי הכול בעצמי. הפעם בחרתי לחכות והתרכזתי בלשווק את עצמי. התחלתי לפרסם סיפורים קצרים בפייסבוק, סיפורים מגוונים, עם טוויסט מגניב או זווית ראייה מקורית ומפתיעה לנושא מוכר, ולהם אני מצרף ציור או תמונה שמושכים את עין הגולשים כדי שיסתקרנו ויכנסו לפוסט. הסיפורים הללו יצרו הדים רבים ובניתי סביבי קהילה, אנשים בפייסבוק שמכירים אותי היום בעיקר בגלל אותם סיפורים קצרים. מהמקום הזה אני יוצא לקמפיין מימון ההמונים, במסלול All or Nothing, כי הניסיון מראה שאנשים נתרמים יותר לעזור בקמפיין מהסוג הזה, וגם כי רוב האנשים שאני מכיר עושים זאת כך ומצליחים. אני מזמין את הסטודנטים בפקולטה להיכנס, לקרוא, ואם מתחשק להם גם לתמוך בקמפיין ועל הדרך לבחור להם אחת מתוך שלל התשורות שבדף הקמפיין. אני מבטיח שיהיה מעניין".

קמפיין מימון ההמונים של נועם כבר באוויר! בואו לתמוך

רוצים לקרוא עוד? היכנסו לאתר המילה הכתובה המאגד את יצירותיו של נועם.

תאריך עדכון אחרון : 30/01/2023