תואר ראשון בהנדסת תוכנה

תואר ראשון בהנדסת תוכנה: לצלול לעומק האלגוריתם

הנדסת תוכנה

עדיין לא מאוחר ללמוד עוד השנה, ההרשמה לסמסטר ב׳ ולתשפ״ה בעיצומה

לפרטים ולמידע נוסף

הנדסת תוכנה נמצאת בלב ליבם של כל הפיתוחים הטכנולוגיים הגלובליים. היא עוסקת בפתרון בעיות מורכבות ולמידה של טכנולוגיות ומתודות חדשות בתחומי התוכנה והמחשבים, ומהווה גורם דומיננטי בכל מערכות חיינו - במוצרים, בניידים ובאפליקציות. היא מולטי-דיסציפלינרית ומשלבת יסודות מתמטיים, תיאוריה של מדעי המחשב ומימוש של הנדסת מערכות תוכנה מעשיות בעולם האמיתי. לכן, היא מניחה את התשתית לפיתוח פתרונות חדשניים ויצירתיים, ומתפרסת על מגוון רחב של עולמות: אנרגיה וקיימות, אלקטרוניקה, רכב, חלל ותעופה, רפואה, מדע, תשתיות ועוד.

 

מה תפקידם של מהנדסי תוכנה?

מהנדסות ומהנדסי תוכנה ממלאים תפקידי מפתח במחקר, חברות ההייטק ובתעשייה עתירת הידע - הן בארץ והן בעולם. הם עוסקים בפיתוח וארכיטקטורה של כלי תוכנה ושפות תכנות, ובניהול של פרוייקטי תוכנה לאורך כל מחזור חייהם, החל מאפיון ותכנון דרך יישום, עיצוב ופיתוח ועד בדיקת איכות ותחזוקה, וכל זאת תוך התמודדות עם אתגרים בסביבה טכנולוגית המתפתחת במהירות. הנדסת תוכנה היא מיומנות נדרשת בתחומים מגוונים ומרתקים, דוגמת מכוניות אוטונומיות, בנקאות ופרוטוקולים פיננסיים, עולמות הסייבר והבינה המלאכותית ואפילו המתמטיקה הטהורה. 

למי מתאימים לימודי הנדסת תוכנה?

לימודי הנדסת תוכנה מתאימים לסטודנטים בעלי בסיס מתמטי נרחב וגישה לשפות תכנות, המתעניינים בממשק שבין חומרה לתוכנה. לימודי הנדסת תוכנה מומלצים לאלה המעוניינים להשתלב בשוק העבודה בתחומים כמו חקר ופיתוח אלגוריתמים ומערכות תוכנה, טיפול במאגרי נתונים גדולים, שיטות הצפנה, מודלים חישוביים, אבטחת מידע, בינה מלאכותית, רשתות מחשב ואינטרנט, קריפטוגרפיה וקידוד, סייבר, תכן לוגי, למידת מכונה ולמידה עמוקה, רובוטיקה ועוד.

למה כדאי לי ללמוד הנדסת תוכנה בבר-אילן?

התוכנית ללימודי הנדסת תוכנה בבר-אילן מבוססת על צרכי התעשייה הנוכחים והמשתנים ומותאמת למאה ה-21. מטרתה לצייד את הסטודנטים במגוון רחב של כלים, ידע ומיומנויות הנדרשים על מנת להוביל את הפיתוח, העשייה והמחקר בתחום. במסגרת לימודי הנדסת תוכנה רוכשים הסטודנטים ידע תיאורטי ומעשי בתוכנה, חומרה והנדסה, משכללים את הראייה המערכתית הכוללת, את הדיוק ההנדסי והחשיבה היצירתית ויוצאים עם ידע המאפשר לתכנן מערכות מורכבות.

לצד החומר הנלמד, שואפת התוכנית להנדסת תוכנה לקדם למידה מעשית, לעודד חדשנות ולפתח מיומנויות של פתרון בעיות, אחריות אתית, תקשורת ועבודת צוות, לעודד שיתוף פעולה בין-תחומי ולצייד בפרספקטיבה גלובלית. על ידי הקפדה על עקרונות אלו, אנו שואפים לייצר בוגרים שאינם רק מיומנים טכנית אלא גם בעלי חשיבה יצירתית, מודעות אתית והלך רוח שיתופי, הנחוצים כדי לתרום לקידום הנדסת התוכנה, לעצב את עתיד הטכנולוגיה ולהשפיע לטובה על החברה.

מהם תנאי הקבלה ללימודי תואר ראשון בהנדסת תוכנה בבר-אילן?

  • ציון פסיכומטרי 640 לפחות
  • בגרות 5 יחידות מתמטיקה בציון  80 לפחות

לבדיקת סיכויי קבלה  להרשמה לתוכנית

לקבלת ייעוץ חינם ומידע נוסף בנושא לימודי הנדסת תוכנה או להרשמה ללימודי תואר בהנדסת תוכנה בפקולטה להנדסה בבר-אילן, צרו עמנו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.

 

מי עומד בראש התוכנית להנדסת תוכנה בבר-אילן?

בראש התוכנית ללימודי הנדסת תוכנה בבר-אילן עומד פרופ' הלל קוגלר, המתמחה באימות פורמלי וסינתזה, שפות ויזואליות, חישוב ביולוגי וביולוגיה התפתחותית.

רוצים לקרוא עוד על פרופ' הלל קוגלר? הקליקו כאן

 

מה נלמד במהלך התואר בהנדסת תוכנה בבר-אילן?

לצד לימוד מתמטיקה וקורסי יסוד בתכנות, בשפות תכנות, במעבדים ובמערכות הפעלה, חולקה התוכנית לשבעה אפיקי ידע: שפות, מודלים וכלים בתוכנה; סייבר וחומרה; רשתות וחיבור מבוזר; גרפיקה ועיבוד תמונה; נתוני עתק; סוכנים ובינה מלאכותית; תיאוריה ואלגוריתמים. לכל אפיק ידע קורסי ליבה וקורסי בחירה שהותאמו אליו. כל סטודנט נדרש להשלים שלושה אפיקים במסגרת התמחות אחת. הלימודים כוללים גם עבודה בסדנאות ובמעבדות ועבודה על פרויקטים אישיים.

מהן ההתמחויות המוצעות בתוכנית להנדסת תוכנה בבר-אילן?

החל מהשנה הרביעית כל סטודנט וסטודנטית במסלול לימודי הנדסת תוכנה בבר-אילן יבחרו באחת מארבע המגמות הבאות, בהתאם להעדפתם:

  1. מגמת אבטחת המרחב המקוון – במסגרת מגמה זו נלמדים קורסים בתחומי סייבר וחומרה, תאוריה ואלגוריתמים, שפות מודלים וכלים בתוכנה.
  2. מגמת תשתיות תאורטיות למערכות – במסגרת מגמה זו נלמדים קורסים בתחומי סוכנים ובינה מלאכותית, תאוריה ואלגוריתמים, שפות מודלים וכלים בתוכנה.
  3. מגמת עיבוד נתונים ולמידה – במסגרת מגמה זו נלמדים קורסים בתחומי גרפיקה ועיבוד תמונה, סוכנים ובינה מלאכותית, שפות מודלים וכלים בתוכנה.
  4. מגמת רשתות ונתוני עתק - במסגרת מגמה זו נלמדים קורסים בתחומי רשתות וחישוב מבוזר, נתוני עתק, שפות מודלים וכלים בתוכנה.

מהן אפשרויות התעסוקה לבוגרי ובוגרות לימודי הנדסת תוכנה?

  • כלים חדשים לפיתוח קוד: פרוייקטי תוכנה גדולים, המפותחים ע"י מספר צוותים של מפתחים, משתמשים בשגרה בתוכנות לניהול קוד, שמאפשרות שמירת גרסאות של הפרויקט ומעקב אחר שינויי קוד, באגים, השוואת גרסאות, טסטים אוטומטיים ובנייה של המערכת. סביבה אחת כזו היא GitHub. פיתוחים אחרונים מאפשרים למערכות כאלה להסתייע ביכולות בינה מלאכותית (AI) ומאגרי מידע מרוכזים (SE) בשביל לשפר קוד קיים, להציע קוד חדש ובגדול – להשיג קוד משובח יותר ביעילות פיתוח גבוהה יותר. דוגמה לחברה בתחום זה היא tabnine, שמציעה פתרונות לסביבות פיתוח קוד תוך שימת  דגש על אבטחת מידע וזכויות יוצרים, שהן נקודות מפתח בהרבה פרויקטים אסטרטגיים.
  • אימות של פרוטוקולים פיננסיים: יישום של פרוטוקולים וכלים פיננסיים מחייב קוד ברמה גבוהה, כי באגים או התנהגות שאינה רצויה יכולה לאפשר גניבה של כספים ונכסים מן המערכת. פתרון אפשרי לבעיות אלה הן תוכנות המתמחות בשיטות אימות פורמליות, שיכולות להוכיח את נכונות הקוד. דוגמה לחברה בתחום הזה היא Certora, שמספקת כלים שמגדירים ומאמתים פרוטוקולים חכמים שתפקידם לזהות בעיות ביטחון מידע ולתקן אותם לפני תחילת השימוש.
  • תוכנות למכוניות אוטונומיות: מתבקש לדמיין את העתיד עם מכוניות אוטונומיות (AVs), אולם לפני שנגיע לשם עלינו להתגבר על מכשולים רבים, ובראשם: פיתוח תוכנות ואלגוריתמים שיסייעו להפחית למינימום את הסיכוי לתאונות קטלניות. המפתח להשגת המטרה הזו הוא סימולציות, בגלל שנסיעות מבחן של מכוניות אוטונומיות במצב בדיקה תמיד תהיה מוגבלת. לכן, במטרה לשפר את הבדיקות של מכוניות אוטונומיות, עוסקות כיום מספר חברות בעולם בפיתוח סביבות של תוכנות סימולציה ובדיקות תוכנה מתאימות. בכך עוסקת למשל חברת Foretellix, שמספקת כלים להגדרת דרישות בטיחות וזיהוי שגיאות, בהסתמך על שיטות בדיקה מתקדמת ועל אלגוריתמים של סימולציות.
  • שיטות חדשות במתמטיקה: בעת האחרונה החלו מתמטיקאים להשתמש בתוכנות של פותרים אלגוריתמים ושיטות אימות פורמליות כדי להוכיח נכונות של משפטים מתמטיים. נקודת המוצא היא שמספר חוקרים יכולים לעבוד בצוותא על הוכחות קשות, ושכלי התוכנה ישמשו כדי לבדוק כל אחד משלבי ההוכחה, כדי להוכיח את נכונות התיאוריה. כלים אלו לא עובדים כרגע באופן אוטומטי, והם דורשים מתמטיקאי שינחה את הכלים. בעתיד, השאיפה היא שהטכנולוגיות האלה יוכלו לאפשר להגדיר ולהוכיח תוצאות מתמטיות חדשות לגמרי. מעבר לעניין אינטלקטואלי בפרויקט זה, הוא יכול להוביל לפיתוח כלים מתקדמים שיאפשרו שיטות חדשות של פיתוח קוד ואלגוריתמים. דוגמה לכלי כזה שכבר נמצא בשימוש הוא Lean.

 

לפרטים נוספים על תנאי קבלה לחצו כאן

התואר

תעודת הבוגר תהיה "Software Engineering". שם המגמה לא יירשם על גבי התעודה.

לצפייה בתכנית הלימודים בהנדסה תוכנה

לקבלת ייעוץ חינם ומידע נוסף בנושא לימודי הנדסת תוכנה או להרשמה ללימודי תואר בהנדסת תוכנה בפקולטה להנדסה בבר-אילן, צרו עמנו קשר דרך עמוד צור קשר ונחזור אליכם בהקדם.