פרויקט סיכום שנה: זו הייתה השנה של הפקולטה שלנו

This was our Faculty’s year

שנת הלימודים שמסתיימת בימים אלו הייתה שנה בהחלט לא שגרתית. הקורונה, שאילצה את כולנו להסתגר בבתים, דרשה מאיתנו לגלות יצירתיות ולמצוא פתרונות מהירים כדי לאפשר לעבודת הפקולטה להימשך, הן במחקר והן בעבודה מול הסטודנטים. זו הייתה עבודה לא פשוטה, למדנו תוך כדי תנועה, ואנחנו גאים מאוד בסגל ובסטודנטים שלנו, שלמרות המצב הלא פשוט הצליחו לסיים את השנה בהצלחה, להמשיך בעבודת המחקר, להגיע להישגים מכובדים, לקטוף פרסים והכרה ברחבי העולם (כן, למרות הסגר), וגם לחשוב על העתיד, ולתכנן מסלולים ותוכניות חדשות.

את שנת הלימודים התחלנו עם 732 סטודנטים לתואר ראשון (202 מהם התחילו אצלנו את שנתם הראשונה), 136 סטודנטים לתואר שני, 86 סטודנטים לתואר שלישי ו-22 פוסט-דוקטורנטים. 30% מכלל הסטודנטים שלנו הם, למעשה, סטודנטיות. "הנתונים מעודדים ומראים שיש מגמת גידול במספר הנשים בלימודי הנדסה", סיפרה ראש מנהל בפקולטה שלנו, דינה ימיני, למעריב בראיון מיוחד לכבוד יום האישה הבינלאומי.

שנה חדשה, דיקן חדש

השנה שלנו התחילה עם דיקן חדש: פרופ' זאב זלבסקי, שעמד בעבר בראש המסלול לאלקטרו-אופטיקה, מונה בחודש אוקטובר 2019 לדיקן הפקולטה, והחליף את פרופ' אפי זהבי. בשנה שעברה פורסמה כתבה על פרופ' זלבסקי באתר Ynet בה הוא כונה "פרופסור פטנט", בשל כמות הפטנטים הגדולה הרשומים על שמו – 80, נכון לרגע פרסום הכתבה (מאז, אגב, עלה המספר לכמאה), ועוד עשרות רבות שממתינים לאישור. בין המצאותיו – טיפות עיניים מהפכניות, המכילות ננו-חלקיקים המסייעים בשיפור הראייה – המצאה שהוכתרה כאחת מעשר ההמצאות המהפכניות של השנה.

במהלך השנה החולפת זכה פרופ' זלבסקי ב-IEEE Fellow Award, והועלה לדרגת עמית, המעידה על מצוינות מדעית, בארגון ההנדסי הגדול בעולם, המונה עשרות אלפי חברים. את הפרס קיבל פרופ' זלבסקי על מחקרו בתחום הסופר רזולוציה. עוד על פרופ' זבלסקי תוכלו לקרוא כאן וכאן, ובראיון איתו תוכלו לצפות כאן.

מסלולים ותוכניות

נתחיל אולי מהעיקר: במהלך השנה החולפת עבדנו במרץ על התוכנית החדשה להנדסת תעשייה ומערכות מידע, שאנו רוצים לפתוח באופן רשמי בסמסטר ב' של שנת הלימודים הקרובה, בכפוף לאישור המל"ג. בראש התוכנית עומד ד"ר איציק כהן, המתמחה באנליזה וניתוח של תהליכים מורכבים. "התואר האטרקטיבי הזה נבנה על ידינו כך שהוא משלב הכשרה מתמטית וחישובית עמוקה יחד עם הבנה בכלכלה ובאופן שבו בני אדם פועלים ומקבלים החלטות ובטכנולוגיות מתקדמות בכדי להכשיר סטודנטים לתכן, אנליזה, אופטימיזציה וניהול של מערכות, ארגונים ותהליכים המערבים אנשים, מידע, סנסורים, משאבים וחומרים." אומר ד"ר כהן. קראו עוד על המסלול החדש

עד לאישור התוכנית, תפתח בשנת הלימודים הקרובה תוכנית מיוחדת: הנדסת מחשבים מועשרת, הכוללת את כל הקורסים של הנדסת מחשבים, בתוספת שני קורסים שרלוונטיים לתוכנית של הנדסת תעשייה ומערכות ידע: מבוא להנדסת תעשייה ומערכות מידע, ומושגי יסוד בכלכלה. התוכנית מיועדת לנרשמים של השנה הנוכחית, המעוניינים ללמוד הנדסת תעשייה ומערכות מידע, ומאפשרת להם להתחיל את שנת הלימודים ולהשתלב בתוכנית  ברגע שזו תיפתח באופן רשמי.

בנוסף, יפתחו בפקולטה בשנת הלימודים הקרובה שתי מגמות חדשות:

  • המגמה להנדסה קוונטית: מגמה זו, הראשונה מסוגה בארץ – ובין הבודדות בעולם - עונה על הביקוש ההולך וגובר באקדמיה ובתעשייה, בפתחה של המהפכה הקוונטית השנייה. תוכנית הלימודים של המגמה נבנתה על בסיס מסלול הלימודים הקיים של הנדסת חשמל ופיזיקה לתואר ראשון, והיא זהה לו בשנתיים הראשונות של התואר. התכנים הקוונטיים, בשיתוף המחלקה לפיזיקה, כוללים קורסים כמו למידת מכונה קוונטית, חישוב קוונטי, אופטיקה קוונטית ועוד. בראש המגמה יעמוד ד"ר אלי כהן. למידע נוסף ולהרשמה, לחצו כאן.
  • המגמה לנוירו-הנדסה: מגמה זו הוקמה מתוך מבט אל העתיד, בו תאפשר הטכנולוגיה התמזגות גדולה יותר בין בני האדם למחשבים, ומתמקדת בממשק שבין הנדסה למדעי המוח. תוכנית הלימודים יושבת על התשתית של התוכנית להנדסת חשמל, והיא זהה לה בשנתיים הראשונות של התואר. שמונה קורסים חדשים נבנו במיוחד עבור המגמה, ובהם: מידול רשתות נוירונים; נוירוטכנולוגיה; דימות למדעי המוח; נוירו-גנומיקה ועוד. קורסי מבוא במדעי המוח ינתנו מטעם המרכז הרב תחומי לחקר המוח ע״ש גונדה באוניברסיטה. בראש המגמה יעמוד ד"ר שחר אלון. למידע נוסף ולהרשמה, לחצו כאן.

ומה עוד?

מסלול המצוינות של הפקולטה, "מועדון 700", החל השנה את שנתו השנייה. המסלול, יוזמה משותפת לפקולטה ולחברת ההייטק KLA-Tencor, מיועד לסטודנטים ולסטודנטיות בעלי ציון 700 ומעלה בפסיכומטרי, אשר נהנו ממגוון הטבות ותנאים, דוגמת מלגות, לימוד מעשי בתנאי שטח בצמוד למהנדסות ולמהנדסים, וליווי אקדמי של חברי סגל. אתם יכולים לקרוא עוד על המסלול כאן. לקראת שנת הלימודים הבאה יעבור המסלול רענן ומתיחת פנים, ומי שיוביל אותו יהיה פרופ' אלכס פיש.

בחודש נובמבר הושקה בפקולטה תוכנית אודיסיאה, בשיתוף מרכז מדעני העתיד ואגף המחוננים והמצטיינים של משרד החינוך. אודיסיאה היא תוכנית 4 שנתית, המיועדת לתלמידי תיכון מכיתה ט' עד י"ב, ומתמקדת בתחום ההנדסה הקוונטית. היא כוללת קורסים קדם-אקדמיים ואקדמיים בפיזיקה ובהנדסה, בדגש על טכנולוגיות קוונטיות, כמו גם מגוון קורסי העשרה שיעסקו ביזמות, חשיבה יצירתית, דילמות אתיות במדע ועשייה מדעית מודרנית. המשתתפים בתוכנית יוכלו לצבור עד תום לימודיהם 37.5 נקודות זכות אקדמיות בפיזיקה ובהנדסה. התוכנית תתחיל בשנת הלימודים הקרובה, ואנחנו כמובן נעדכן.

בינואר הושק מועדון המוזיקה musenics, שיתוף פעולה בין מרכז אימפקט אניקס והמחלקה למוזיקה, שמטרתו לבחון את השפעת המוזיקה על יצירתיות בפתרון בעיות הנדסיות. במסגרת המועדון, ילמדו סטודנטים להנדסה על התיאוריה של המוזיקה - ובמקביל יילמדו לנגן על כלים לבחירתם, בעזרת סטודנטים חונכים מהמחלקה למוסיקה (חלקם במסלול הנדסה-מוסיקה).

כנסים ואירועים

במהלך השנה החולפת אירחנו בפקולטה כמה אירועים, ימי עיון וכנסים יוצאי דופן. רובם נערכו עוד לפני עידן הקורונה.

בחודש ספטמבר היה זה כנס בן שלושה ימים בנושא בדיקות חישה קרדיאליות חדשניות לטרופונין וסממנים ביולוגיים נוספים. בכנס לקחו חלק עשרות מנהלי מעבדות, קרדיולוגים, רופאים פנימיים, כימאים קליניים ומהנדסים ביו-רפואיים, וניצח עליו ד"ר עמוס דניאלי. הוא נערך בחסות הפדרציה הבינלאומית לכימיה קלינית והפדרציה האירופית לכימיה קלינית ורפואה מעבדתית, ומומן ע"י חברות מהגדולות בתעשייה. לקריאה נוספת לחצו כאן.

בתחילת חודש נובמבר נערך בפקולטה פורום חדשנות טכנולוגית של TSMC ומעבדות אניקס (EnICS) באוניברסיטת בר אילן. האירוע נערך בפקולטה זו השנה השנייה, ביוזמת חברת TSMC – קבלנית ייצור השבבים הגדולה בעולם. "בעקבות הקשר והמיקום של המעבדה במרכז החדשנות הישראלית בתחום השבבים, הם הציעו לנו לעשות אצלנו אירועOpen Innovation Platform ," סיפר פרופ' אלכס פיש לאתר CHIPORTAL. "זה היה ניסוי – לפי הבנתי, לא התקיים אירוע כזה לפניכן. בסופו של יום, האירוע היה כזה מוצלח, שנשיאת TSMC אירופה, הגב’ מריה מרסד, הודיעה על הבמה בפקולטה הקטנה שלנו, שהיא רוצה לקיים אירוע כזה כל שנה." לראיון המלא לחצו כאן. תמונות מהאירוע תוכלו למצוא כאן.

יום למחרת התקיים בפקולטה כנס היזמות GSA, שהפגיש מנהלים מחברות פרטיות, משקיעים פיננסיים ואסטרטגיים ושותפים מתעשיית המוליכים למחצה מכל רחבי העולם. במהלך הכנס התקיימו דיונים על חברות חדשניות והזדמנויות לשיתוף פעולה בישראל ומחוצה לה. הפנלים דנו בנוף היזמות משלוש נקודות מבט שונות: זו של הסטארט-אפ, זו של המשקיע האסטרטגי וזו של קרנות הון הסיכון. יצרנית השבבים מארוול ישראל העניקה חסות לכנס, ותמונות ממנו אתם יכולים לראות כאן.

ב -10 בדצמבר, התקיים בפקולטה יום עיון מסכם למאגד הייפר (High Performance System-on-Chip). מאגד זה, שפעל במשך שש שנים תחת תכנית המגנט של הרשות לחדשנות, חיבר את חברות השבבים המובילות בישראל והחוקרים באקדמיה שעוסקים בתחומים הקשורים למעגלים משולבים, במטרה לפתח שיטות לתכנון מערכות על שבב (system-on-chip) בעלי ביצועים גבוהים (HiPer = High Performance System-on-Chip). לאורך השנים היו למאגד הישגים רבים, ובראשם: הקמת מעבדת SOC באוניברסיטת בר-אילן והוצאת שני שבבי בדיקה מורכבים בהובלת המעבדה. הקמת המעבדה והקניית יכולת תכנון מערכת-על-שבב לגורם מרכזי במאגד, אפשרו לרכז את מימוש המחקרים של חברי המאגד למדגימים מרכזיים, אשר נשלחו לייצור בתהליכים מתקדמים, וניתן כיום לראות אותם פועלים במעבדה בבר אילן. ביום העיון המסכם, הוצגו כל הישגי המאגד, והודגם לראשונה השבב השני שתוכנן במסגרת המאגד, אשר יוצר בטכנולוגיית 16 ננו מטר ,וכלל מספר רב של מדגימים טכנולוגיים פורצי דרך.

בין התאריכים 18-16 לדצמבר התקיים בפקולטה הכנס הבינלאומי "QUEST 2" בנושא מדע וטכנולוגיה קוונטיים. בכנס, שאחד ממארגניו היה ד"ר אלי כהן שלנו, השתתפו חוקרים בעלי שם עולמי שהגיעו מהארץ ומחו"ל. בין הנושאים היותר שנידונו בכנס: חישוב קוונטי, חישה קוונטית, אופטיקה קוונטית, שזירה, אי-לוקאליות ואינטראקציות אור-וחומר. "הכנס משך עניין רב באוניברסיטה ומחוצה לה, ויש לנו שאיפה להרחיב את הפעילות בכל הנושאים לעיל, ולארגן בהמשך את הכנס השלישי של מרכז QUEST," מספר ד"ר כהן.

בסוף חודש דצמבר נערך האקתון בנושא ריסק 5 (RISC-V), ארכיטקטורת מחשבים פתוחה, בהובלת החברות הרב לאומיות ווסטרן דיגיטל ומלאנוקס. לקראת ההאקתון, חברי מעבדות אניקס (EnICS) בפקולטה להנדסה העבירו הדרכות פתוחות לציבור הרחב על ארכיטקטורת ריסק 5 ועל פלטפורמת PulpEnIX המפותחת במעבדה, אשר הייתה אחת מפלטפורמות התכנון בהן ניתן היה להשתמש בה בהאקתון. ואכן – למעלה מ-50% מהמשתתפים בהאקתון בחרו להשתמש בפלטפורמה הזו. בסופם של יומיים אינטנסיביים הוכרז הצוות המנצח – צוות שעבד על הפלטפורמה של בר-אילן, והונחה על ידי יהודה קרא, ארכיטקט מעבדות אניקס. אל המקום השלישי והמכובד הגיע צוות שהורכב כולו מסטודנטים לתואר ראשון בפקולטה, שהשתמשו גם הם בפלטפורת PulpEnIX. גאים בכם!

אחר כך יצאנו לחופשת קורונה ארוכה, וכל הכנסים והאירועים בוטלו. אבל אירוע אחד בכל זאת הצלחנו לקיים, ושוב – האקתון: הוא נערך ביום האחרון של חודש יוני, והיווה את נקודת השיא בקורס "עקרונות תכנון מערכות דיגיטליות", שהאחראי האקדמי עליו הוא ד"ר אדם תימן. עוד על ההאקתון תוכלו לקרוא כאן.

לכתבות נוספות בפרויקט סוף השנה של הפקולטה להנדסה:

זו הייתה השנה של הסגל שלנו

זו הייתה השנה שלכם

תאריך עדכון אחרון : 08/09/2020