פרויקטי גמר - הנדסת מחשבים - תואר ראשון - רשתות וחישוב תשפ"ד

601 Software system for presenting and mining processes from video
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

הפרויקט משמש כמדגים טכנולוגיה לזיהוי פעולות תהליך בוידאו. ביצוע הפרויקט דורש שתי קבוצות שיעבדו בתיאום. למרות שיש חפיפה ואינטגרציה בין הקבוצות יהיו שני מיקודים:

  1. בניית מערכת התוכנה
  2. עיסוק ברשתות למידה עבור וידאו וקבלת החיזוי


מטרת הפרויקט:

מהות הפרויקט הוא בנייה של מערכת תוכנה כולל מסכים, ממשקים ולוגיקה.

המערכת מקבלת כקלט סרטון וידאו המתאר תהליך (למשל, הכנת ארוחת בוקר, בניית בית וכדומה) עבורו קיים מודל ידוע.

על הסרטון תופעל רשת למידה עמוקה אשר תוצאתה חיזוי של הפעולות שבוצעו הסרטון + אלגוריתם לשיפור החיזוי.

בשלב א - יופעלו רשתות סטנדרטיות ובשלב ב - כולל אלגוריתם השיפור והשוואתו למודל תהליך לזיהוי פערים.

הפלט יהיה רשימת הפעולות שקרו בסרטון והשוואה למודל התהליך.

תכולת הפרויקט:

סקר ספרות, איפיון המערכת, לימוד הטכנולוגיה הרלוונטית וקבלת החלטות (שפת תוכנה, ארכיטקטורה), פיתוח ועיצוב, בדיקות ותיקונים.

קורסי קדם:

יש לקחת קורס מידול וכריית תהליכים, קורס מבוא ללמידת מכונה (יכול להיות במקביל)

דרישות נוספות:

ידע טוב בתכנות, אם לא נלמד בפקולטה - יש לקחת קורס למידה עמוקה בפלטפורמת אונליין.

מקורות:

https://ceur-ws.org/Vol-2938/paper-PROBLEMS-51.pdf
https://arxiv.org/pdf/2208.03775.pdf

602 Using Formal Verification tools for Reinforcement Learning
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

מודלים של למידה מבוססת חיזוקים נוטים להיות לא יציבים ולעיתים לא מצליחים להתכנס. בעזרת שימוש בכלים של אימות פורמלי ניתן לקבל מידע שיעזור לסוכן ללמוד ולהגיע להתכנסות יציבה.

מטרת הפרויקט:

להצליח להראות תרומה של כלי אימות פורמלי עבור בעיות גדולות של למידה מבוססת חיזוקים, בדגש על סוכן סטוכסטי.

תכולת הפרויקט:

מימוש חיבור של כלי אימות הסתברותי לבעיות RL בסקייל גדול, מתוך מטרה לייצב את הלמידה ולאפשר לה להתכנס.

קורסי קדם:

למידה מבוססת חיזוקים, אימות פורמלי וסיתנזה

דרישות נוספות:

יכולת תכנות גבוהה

מקורות:

https://drive.google.com/file/d/1WAOVDmMDfXpxZ0X0IXu6LAzFKJSVMLrQ/view

603 Formal verification for Deep Reinforcement Learning
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

מודלים של למידה מבוססת חיזוקים משלבים בתוכם רשתות נוירונים עמוקות. נרצה להשתמש בכלי אימות פורמלי על מנת לקבל מידע שיעזור לסוכן ללמוד ולהגיע להתכנסות יציבה.

מטרת הפרויקט:

להצליח להראות תרומה של כלי אימות פורמלי עבור בעיות RL המשלבות רשתות נוירונים עמוקות.

תכולת הפרויקט:

בנייה ותכנון של בעיות המשתמשות ב-DRL, שניתן להשתמש עבורן בכלי אימות פורמלי על מנת לייצב את הלמידה ולאפשר לה להתכנס.

קורסי קדם:

למידה מבוססת חיזוקים, אימות פורמלי וסינטזה

דרישות נוספות:

יכולת תכנות גבוהה

מקורות:

https://drive.google.com/file/d/1WAOVDmMDfXpxZ0X0IXu6LAzFKJSVMLrQ/view

604 Software Development: python package for fast error-correction codes
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

קודים לתיקון שגיאות מאפשרים העברת ושמירת מידע בצורה בטוחה למרות שיבושים שיכולים לקרות ברכיבי זיכרון או ערוצי תקשורת. לקודים אלו שימושים רבים ונרחבים החל מתקשורת עם חלליות לטווח הרחוק, דרך קידוד דיסקים-קשיחים וCD, הגנה על מסדי נתונים, שידור וידאו באינטרנט, קודי QR, ועוד ועוד.

מטרת הפרויקט:

מטרת פרויקט זה היא לפתח חבילה בשפת פיית׳ון המאפשרת קידוד ופענוח מהיר של מידע. קימות מספר חבילות עבור קודים מסוג Reed-Solomon אך בפרוייקט זה המטרה היא לפתח קוד מהיר במיוחד אשר ניתן לקידוד ופענוח בזמן לינארי [1]. נרצה לפתח ספריית תוכנה (package) אשר תאפשר קידוד ופענוח של הודעות בגדלים שונים עם פרמטרי קוד שונים. החבילה צריכה להיות ממוקמת בrepository סטנדרטי כך שניתן יהיה להתקינה ע״י מתקין חבילות סטנדרטי כמו pip.

תכולת הפרויקט:

שלבי הפרויקט הם: (1) הבנת אלגוריתם פעולת הקוד שבמאמר [1], (2) מימוש אלגוריתם קידוד ופענוח להודעות עבור מספר רב של פרמטרים ואורכי הודעה. (3) עטיפת ספרית הקוד כחבילת פיית׳ון (package) הניתנת להורדה והתקנה ע״י כלל משתמשי פיית׳ון (4) ביצוע בדיקות תקינות, והשוואת מהירות קידוד/פענוח מול קודי תיקון-שגיאות אחרים (חבילות פית׳ון קיימות).

קורסי קדם:

תכנות פייתון או הנדסת תוכנה
מבוא לתורת הצפינה

דרישות נוספות:

פרוייקט זה מצריך יכולת הבנה מתמטית גבוהה ויכולת התמדה בקריאת מאמר אלגוריתמי והבנתו לעומק (כולל אלגוריתמי המשנה).

מקורות:

  1. “Linear Time Encodable and List Decodable Codes”, V. Guruswami and P. Indyk, STOC 2003. https://people.eecs.berkeley.edu/~venkatg/pubs/papers/linear-ld.pdf
605 Simulating computations in distributed networks
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

רשתות חישוב מבוזרות הן רשתות המורכבות מכמות גדולה של רכיבי חישוב (למשל: רשת האינטרנט או רשתות IoT). מחשבים / מכשירים אלו מבצעים פעולות מורכבות יחדיו בצורה מבוזרת – מבלי שיש גורם מרכזי שמנהל את החישוב. אלגוריתמים המפותחים לרשתות מסוג זה קשים מאד לבדיקה מכיוון שקשה לייצר בתנאי מעבדה ״רשת גדולה של מחשבים״ ולעתים הבדיקה מתבצעת רק לאחר הפריסה בפועל של התוכנה על המכשירים, שלב מאד מאוחר ומאד יקר לתיקון אם מתגלה תקלה.

מטרת הפרויקט:

בפרוייקט זה נפתח תשתית סימולציה לביצוע חישובים מבוזרים. המערכת תהיה מסוגלת לסמלץ הרצה של אלגוריתם מבוזר ולהדגים את התנהגותו כאשר מופעל על מאות או אלפי מחשבים במקביל.

תכולת הפרויקט:

זהו פרויקט בהנדסת תוכנה בו נדרש פיתוח מודולרי של הסימולטור: התשתית תאפשר הוספת עתידית של מודולים ויכולות חדשות ככל שיידרש. בפרויקט זה נפתח את תשתית הסימולטור וחלק קטן של מודולים בסיסים.
דוגמא למודולים אפשריים:

  1. היכולת ליצור רשתות בגודל משתנה (עד אלפי מחשבים מקבילים). יכולת מתן מידע שונה למכשירים שונים (למשל, ID או מידע על טופולוגיית הרשת).
  2. סימולציה של תקשורת סינכרונית בין המחשבים.
  3. הזרקת שגיאות בתקשורת.
  4. אפשור כשלים בחלק מהמכשירים (למשל: הדמית מחשב שנתקע והשפעתו על שאר הרשת).
  5. מימוש אלגוריתם שנלמד כחלק מהקורס חישוב מבוזר.
  6. מימוש סביבת בדיקות וגילוי טעויות מימוש באלגוריתמים.
  7. ויזואליזציה של הרשת והתנהגותה, זיהוי צווארי בקבוק. ועוד ועוד.

קורסי קדם:

  • הנדסת תוכנה
  • חישוב מבוזר

מקורות:

  1. David Peleg, DISTRIBUTED COMPUTING A Locality-Sensitive Approach, 2000 SIAM
  2. Attiya and Welch, Distributed Computing Fundamentals, Simulations and Advanced Topics, 2nd ed, JOHN WILEY &SONS, INC., 2004
606 Software Development: Café recommendation system for coffee enthusiastic
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

מרבית מערכות ההמלצה (Netflix,google maps) מבוססות דירוג משתמשים והתאמה בין משתמשים שונים שהדירוג שלהם ״דומה״. למערכות המלצה מסוג זה קיימות בעיות אמינות רבות, והטיה מסויימת לדעות ״נפוצות״. בעיה משמעותית במערכות אלו היא שדירוגי כלל המשתמשים מקבלים שקלול זהה. במצב זה דירוג ״מומחים״ נבלע בתוך כלל הקולות ולא מקבל משקל יתר, מצב שעשוי להיות קריטי בהמלצה על שירותי רפואה, למשל.

מטרת הפרויקט:

בפרויקט זה נפתח מערכת המלצה לבתי קפה. קפה איכותי הוא קפה שמיוצר ע״י מכונת קפה מקצועית (כזו שטוחנים בה את הפולים, למשל), ולא ע״י מכונה אוטומטית או חלילה, קפה שנשמר בתרמוס. מערכת ההמלצה של גוגל-מפות משתמשת בדירוגי כלל המשתמשים (שלא תמיד מבינים בקפה). מערכת זו אינה מתאימה לאוהבי הקפה, שמעדיפים קפה שהוכן ביד מקצועית, במכשור הנכון ובמיומנות הנדרשת. הפרוייקט יכלול מערכת תוכנה שתסרוק את התמונות שמעלים המשתמשים בgoogle map ותנסה לזהות בתי קפה ״איכותיים״. הקושי כאן הוא להגדיר מהו בית קפה איכותי ואיך ניתן לזהות זאת מהתמונות / טקסטים שהעלו הממליצים. התוכנה תשתמש במערכות למידת מכונה ML על מנת לזהות מהתמונות מאפיינים המגדירים קפה איכותי (למשל: מכונה מקצועית, או דירוג לפי צילומי כוסות הקפה שהוכנו). המערכת תשקלל את הגורמים הללו ליצירת המלצה המתאימה לחובבי קפה.

תכולת הפרויקט:

שלבי הפרויקט יכילו : (1) הגדרת התוכנה ויכולותיה לפי הרעיון לעיל (2) איסוף תמונות וסיווגן, אימון מערכת למידה ממוחשבת ML למתן ציון מתאים (3) פיתוח מלא של אתר/אפליקציה המממש את המערכת ומשקלל את תוצאות הML עם שאר הציונים. (4) בדיקת המערכת על בתי קפה בעולם.

קורסי קדם:

הנדסת תוכנה
מבוא ללמידת מכונה

מקורות:

n/a

607 Synthesis Algorithms for Gene Networks
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

רשתות גנטיות חישוביות מאפשרות לתאר דינמיקה של רשתות גנטיות בתאים ביולוגיים וכך להסביר תצפיות ניסיוניות ולנבא תוצאות של ניסיונות שעדיין לא בוצעו. בשנים האחרונות פותחו שיטות אלגוריתמיות חדשות המאפשרות סינתזה – פתרון אוטומטי של הבעיה.

מטרת הפרויקט:

מטרת הפרויקט לפתח אלגוריתמים לסינתזה של רשתות גנטיות תוך שימוש באימות פורמלי (Formal Verification). אימות פורמלי מאפשר שימוש באלגוריתמים ושיטות מתמטיות להוכחת נכונות של מערכות תוכנה וחומרה מורכבות. בסינתזה השאיפה היא לייצר בצורה אלגוריתמית תוכנה שמובטח שעומדת באפיון נתון בלוגיקת הזמן, ובכך לקצר משמעותית את תהליך הפיתוח ולקבל מימוש נכון. בפרויקט נלמד איך שיטות אלה יכולות להיות מיושמות ומורחבות לביולוגיה.

תכולת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע בשיטות אימות פורמלי וסינתזה (Formal Verification and Synthesis) וייפתחו ויבדקו אלגוריתמים לפתרון יעיל ככל הניתן לבעיית הסינתזה של רשתות גנטיות . אתגר משמעותי בסינתזה הוא קושי אלגוריתמי לנתח מרחב מצבים גדול. מטרת הפרויקט תהיה להציע פתרונות אלגוריתמיים חדשים כולל ממוש יעיל כדי לאפשר סינתזה של מערכות מורכבות.

קורסי קדם:

83691 Formal Verification and Synthesis (במקביל לפרויקט)

מקורות:

  1. Manna, Zohar, and Amir Pnueli. "Temporal verification of reactive systems: safety." Springer (1995).
  2. A. Pnueli and R. Rosner "On the synthesis of a reactive module". POPL '89 Proceedings of the 16th ACM SIGPLAN-SIGACT symposium on Principles of programming languages, Pages 179-190, 1989.
  3. Boyan Yordanov, Sara-Jane Dunn, Colin Gravill, Hillel Kugler, Christoph M Wintersteiger
  4. An SMT-Based Framework for Reasoning About Discrete Biological Models. ISBRA’22, LNCS Springer 2022.
608 Using Hardware tools to test and Formally Verify Biological Circuits
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

שיטה פוטנציאלית לפתרון בעיות קשות לחישוב היא שימוש במקביליות של רכיבים ביולוגיים כדי לבצע חישוב מקבילי. אחת הדרכים החדשות שהוצגו לאחרונה מאפשרת לייצר התקנים דמויי מבוך שמאפשרים תנועת רכיבים ביולוגיים זעירים כאשר תנועת הרכיבים במבוך ומיקומם מגדירים פתרון של הבעיה החישובית. בפרויקט זה נשתמש ונפתח שיטות אימות פורמלי (Formal Verification) להוכחת נכונות של רכיב חומרה ביולוגי מקבילי, תוך שימוש בכלים לאימות.

מטרת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע באימות פורמלי ויישמו אותו על מעגלים ביולוגיים המבצעים חישוב מקבילי. היישום יכלול קידוד בעיות חדשות בשפות אימות פורמלי, וניתוח רשתות קיימות בעזרת כלים המיועדים לאימות חומרה.

תכולת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע בשיטות אימות פורמלי וסינתזה (Formal Verification and Synthesis) פיתוח רשתות ביולוגיות עבור בעיות NP קשות, תיאור הרשתות בעזרת כלי אימות ושימוש בכלים אלה על מנת לנתח את המעגלים. נשתמש בכלים שהם state of the art בתחום אימות פורמלי של חומרה.

קורסי קדם:

83691 Formal Verification and Synthesis (במקביל לפרויקט)

מקורות:

  1. Nicolau, Dan V., et al. "Parallel computation with molecular-motor-propelled agents in nanofabricated networks." Proceedings of the National Academy of Sciences, 2016.
  2. Michelle Aluf-Medina, Till Korten, Avraham Raviv, Dan V. Nicolau Jr. and Hillel Kugler. Formal Semantics and Verification of Network-Based Biocomputation Circuits, VMCAI’21. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-67067-2_21
  3. Manna, Zohar, and Amir Pnueli. "Temporal verification of reactive systems: safety." Springer (1995).
  4. Pradheebha Surendiran, Christoph Robert Meinecke, Aseem Salhotra Georg Heldt
  5. Georg Heldt, Jingyuan Zhu, Alf Månsson, Stefan Diez, Danny Reuter, Hillel Kugler, Heiner Linke, and Till Korten. Solving Exact Cover Instances with Molecular-Motor-Powered Network-Based Biocomputation. (2022).
609 Graph search methods
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

לצד נתונים ממערכות מידע, נתונים רבים מגיעים כיום מחיישנים כמו וידאו אודיו וכדומה. חיישנים אלו דוגמים את העולם האמיתי בתדירות גבוהה (למשל, 32 פריים לשנייה במצלמות) ויוצרים מידע רב אשר צריך להיות מתורגם לתשובה ל: "מה קרה בעולם האמיתי". התשובה ניתנת בהרבה מקרים תוך השוואה למודל גרפי ומציאת המסלול במודל הקרוב ביותר לקורה במציאות. התחום קשור לכריית תהליכים - אחד התחומים המתפתחים ביותר כיום.

מטרת הפרויקט:

ההישג העיקרי הוא פיתוח שיטת חיפוש יעילה אשר תדע להתמודד עם כמות מידע גבוהה.

תכולת הפרויקט:

  1. רענון/לימוד שיטות חיפוש על גרף Dijkstra, A-star, SAT
  2. חשיבה על שיטות חיפוש חדשות העובדות על מידע וודאי ועל מידע לא וודאי.
  3. חשיבה על שינויי שיטות הקיימות והבנה באלו תנאים שיטה אחת יעילה יותר מהאחרת
  4. ניסויים

קורסי קדם:

תנאים לביצוע הפרויקט:

  • קורסי אלגוריתמיקה עם ציונים מ- 90 (לפחות מבני נתונים ואלגוריתמים 1), פייתון ברמה גבוהה, מתמטיקה דיסקרטית/קומבינטוריקה ברמה גבוהה. קורסי אלגוריתמיקה נוספים - יתרון.
  • יש לקחת את קורס מידול וכריית תהליכים הניתן בסמסטר ב.

דרישות נוספות:

יתרון לבעלי דרישות הקדם ולידע בנושא למידה מבוססת חיזוקים, למידת מכונה

מקורות:

יתנו למועמדים מתאימים

610 Formal Verification Methods for solving spatial games
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

שיטות של אימות פורמלי מאפשרות להוכיח נכונות של מערכות תוכנה וחומרה מורכבות. כלי האימות מאפשרים לסרוק ולנתח מרחב מצבים גדול. יכולות אלה ניתן ליישם לפתרון בעיות שונות, כולל משחקים מרחביים.

מטרת הפרויקט:

מטרת הפרויקט לפתח אלגוריתמים לפתרון משחקים מרחביים תוך שילוב של שימוש באימות פורמלי
ולמידת מכונה. אימות פורמלי מאפשר שימוש באלגוריתמים ושיטות מתמטיות להוכחת נכונות של מערכות תוכנה וחומרה מורכבות. בפרויקט נלמד איך שיטות אלה יכולות להיות מיושמות ומורחבות למשחקים מרחביים, כולל משחק Sokoban שהוא משחק מאתגר לפתרון ממוחשב.

תכולת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע בשיטות אימות פורמלי וסינתזה (Formal Verification and Synthesis) וייפתחו ויבדקו אלגוריתמים לפתרון יעיל ככל הניתן למשחקים מרחביים כולל Sokoban . אלגוריתמים של למידת מכונה ישולבו עם שיטות אימות כדי לשפר ביצועים ולאפשר פתרון של קונפיגורציות מורכבות.

קורסי קדם:

Formal Verification and Synthesis (במקביל לפרויקט)

מקורות:

  1. Manna, Zohar, and Amir Pnueli. "Temporal verification of reactive systems: safety." Springer (1995).
  2. Yaron Shoham, Gal Elidan. Demonstrating scalable Verification on large benchmarks. (2121).
  3. https://www.mathsisfun.com/games/sokoban.html
611 A software tool for representing and checking Sokoban solutions using Formal Verification
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

שיטות של אימות פורמלי מאפשרות להוכיח נכונות של מערכות תוכנה וחומרה מורכבות. כלי האימות מאפשרים לסרוק ולנתח מרחב מצבים גדול. יכולות אלה ניתן ליישם לפתרון בעיות שונות, כולל משחקים מרחביים.

מטרת הפרויקט:

מטרת הפרויקט לפתח כלי מבוסס אימות פורמלי (Formal Verification) לייצוג משחק Sokoban שהוא משחק מאתגר לפתרון ממוחשב. הכלי יאפשר ייצוג של בעיות Sokoban ווריאציות שלהן ובדיקה של פתרונות לבעיות אלה.

תכולת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע בשיטות אימות פורמלי וסינתזה (Formal Verification and Synthesis) וייפתחו ויבדקו כלי תוכנה לייצוג למשחקים מרחביים כולל Sokoban . הכלי יאפשר לנהל תחרות בין אלגוריתמים שונים ובדיקה יעילה של הפתרונות.

קורסי קדם:

83691 Formal Verification and Synthesis

מקורות:

  1. Manna, Zohar, and Amir Pnueli. "Temporal verification of reactive systems: safety." Springer (1995).
  2. https://www.mathsisfun.com/games/sokoban.html
612 Independence Detection for Multi-Agent Path Finding
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

במחסנים חכמים, ויישומים רבים אחרים בעולם האמיתי, רובוטים נעים במרחב ומבצעים פעולות. עבור רובוטים אלו, דרושים מסלולים שיובילו אותם ליעדם מבלי לגרום להתנגשויות בינהם. בעיית זו ידועה בשם "חיפוש מסלולים בסביבה מרובת סוכנים".

מטרת הפרויקט:

פיתוח ושימוש באלגוריתם זיהוי אי-תלויות, המחלק את הרובוטים לקבוצות, כאלגוריתם high-level מעל מספר אלגוריתמים קיימים שפותרים גרסאות שונות של הבעיה.

תכולת הפרויקט:

  • סקר ספרות - קריאת ספרות מדעית רלוונטית
  • פיתוח ומימוש אלגוריתם זיהוי אי-תלות כאלגוריתם כללי לבעיה
  • מציאת מימושים והרצתם של אלגוריתמים קיימים לבעיה
  • חיבור בין האלגוריתם שמומש עם אלו הקיימים
  • הרצת ניסויים


קורסי קדם:

  • מבני נתונים
  • אלגוריתמים
  • תכנות - C, C#, Java, Python וכדומה


דרישות נוספות:

  • ידע בתכנות בשפות שונות.
  • הבנה ועניין בפיתוח אלגוריתמים.


מקורות:

  1. https://ojs.aaai.org/index.php/SOCS/article/view/18510/18301/22026
  2. https://www.cs.huji.ac.il/~jeff/aaai10/02/AAAI10-039.pdf
613 Solving spatial planning problems using Formal Verification
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

יישומים רבים בתחום ברובוטיקה דורשים תכנון תנועה במרחב תחת אילוצים מרחביים. הפתרון דורש ניתוח מרחב מצבים גדול בשיטות אלגוריתמיות. בפרויקט נבדוק שימוש בשיטות של אימות פורמלי לפתרון בהעיה.

מטרת הפרויקט:

מטרת הפרויקט לפתח כלי מבוסס אימות פורמלי (Formal Verification) לייצוג ופתרון בעיות תכנון תנועה של רובוטים.

תכולת הפרויקט:

במהלך הפרויקט הסטודנטים ירכשו ידע בשיטות אימות פורמלי וסינתזה (Formal Verification and Synthesis) וייפתחו כלי תוכנה לייצוג בעיות תכנון תנועה של רובוטים. הכלי יאפשר לפתור בעיות בצורה יעילה או להוכיח שלא קיים פתרון תחת אילוצים נתונים.

קורסי קדם:

83691 Formal Verification and Synthesis

מקורות:

  1. Manna, Zohar, and Amir Pnueli. "Temporal verification of reactive systems: safety." Springer (1995).
  2. MATT LUCKCUCK, MARIE FARRELL, LOUISE A. DENNIS, CLARE DIXON, and MICHAEL FISHER, Formal Specification and Verification of Autonomous Robotic Systems: A Survey. ACM Computing Surveys Volume 52 Issue 5, 2019.
614 Improve the qubit-efficient MaxCut (QEMC) algorithm and compare it with the quantum approximation optimization algorithm (QAOA) on noisy simulators and real hardware
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

The Quantum Approximate Optimization Algorithm (QAOA) stands as a pivotal variational quantum algorithm for approximating solutions to combinatorial problems, and is currently a flagship in the field of quantum computing. Recently, we have developed a qubit-efficient algorithm designed to heuristically solve the MaxCut problem, a well-known combinatorial NP-hard problem. Owing to its qubit efficiency, this algorithm necessitates relatively shallow quantum circuits, thereby reducing susceptibility to noise. Consequently, we anticipate that this Qubit-Efficient MaxCut (QEMC) algorithm will outperform the QAOA on existing noisy quantum hardware, a hypothesis supported by our preliminary tests. However, we have also demonstrated that in its present form, the QEMC is classically efficiently simulatable, implying it does not achieve quantum speedup. This raises a critical question: what is the relationship between QAOA and QEMC, and what insights can be gained about QAOA's potential to demonstrate a quantum advantage? The aim of this project is to explore and answer these questions.

מטרת הפרויקט:

The goal of this project is to answer the following question: is there any computational setting \ (non-zero) noise level for which we can expect QAOA to perform better than the QEMC? We will consider the following aspects: noise levels, types of quantum hardware, graph families, and graph sizes.

תכולת הפרויקט:

The students are expected to:

  • Understand and implement the QAOA
  • Understand and implement the QEMC algorithm
  • Improve the QEMC algorithm with respect to the required number of layers.
  • Run the QAOA and QEMC on noisy simulations and different types of real quantum hardware for a verity of graphs with up to 20 qubits.
  • Present the results in a meaningful way
  • Extrapolate the results for larger graphs and identify the condition required for the QAOA to outperform the QEMC algorithm

קורסי קדם:

  • Quantum computing
  • Quantum machine learning

דרישות נוספות:

Any knowledge on machine learning will be a plus.

מקורות:

https://arxiv.org/abs/2308.10383

615 Benchmarking the qubit-efficient MaxCut algorithm against state-of-the-art classical heuristics
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

We have recently developed the qubit-efficient MaxCut (QEMC) algorithm for heuristically solving the MaxCut problem on quantum hardware using few qubits. By simulating this algorithm on classical machines, we derived a new quantum-inspired algorithm and demonstrated numerically that it outperforms the best approximation MaxCut algorithm, namely the Goemans-Williamson (GW) algorithm. While the GW algorithm guarantees the highest lower bound solutions, it is not always the best in practice, as several classical algorithms were shown to outperform it in specific graph instances. To establish the QEMC as a competitive heuristic it is therefore necessary to compare it also against these state-of-the-art heuristics and check if there exist graph families for which it performs the best. This is the essence of this project.

מטרת הפרויקט:

The goal of this project is to position the QEMC against state-of-the-art classical MaxCut heuristics in terms of solution quality. By the end of the project, a thorough benchmarking is expected.

תכולת הפרויקט:

The students will:

  • Understand and implement the QEMC algorithm on classical simulations
  • Check the performance of the following algorithms: the Two-rank relaxation, simulated annealing, and coherence Ising machines
  • Test all algorithms on the Stanford Gset (71 graphs with up to 20,000 nodes).
  • Test all algorithms on the following graph families: k-regular, Erdős–Rényi, toroidal, planar, and random graphs.
  • Summarize results in a meaningful way and draw conclusions about the competitiveness of the QEMC algorithm.


Remark: while the QEMC is a quantum algorithm, in this project we will only consider classical simulations.

קורסי קדם:

  • Quantum computing
  • Quantum machine learning

דרישות נוספות:

Any knowledge on optimization methods will be a plus.

מקורות:

https://arxiv.org/abs/2308.10383

פרויקטים נוספים מומלצים

203 Quantum Computation - Formulation and analysis of new quantum algorithms
חישוב קוונטי - ניסוח ואנליזה של אלגוריתמים קוונטיים חדשים
מנחה:
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

חישוב קוונטי מציע גישה חדשה ומעניינת לעבר פתרון של בעיות חישוביות מגוונות. הנושא נמצא בחזית המחקר העולמית (והישראלית) לאור הפוטנציאל הרב שלו. עם זאת, עדין קיים צורך לאפיין את אוסף הבעיות שניתן לפתור ביעילות באמצעות מחשבים קוונטיים וכפועל יוצא מכך, חשוב למצוא אלגוריתמים קוונטיים חדשים. הפרויקט שואף לאתר בעיות שהאופי שלהן תואם ליכולות המחשב הקוונטי ומסתייע בהן באופן אופטימלי, כאשר הגישה היא אנליטית ברובה ומבוססת על כלים מתחום תורת ההסתברות מחד ותורת האינפורמציה הקוונטית מאידך.

מטרת הפרויקט:

כחלק מהפרוייקט יבוצע שימוש בידע קודם שהושג בקבוצת המחקר בכדי לאתר בעיה/ות אותן קשה לפתור באמצעות מחשב קלאסי אך קל לפתור באמצעות מחשב קוונטי. כמו כן, ינוסח אלגוריתם קוונטי שאכן פותר את הבעיה ביעילות (שוב, תוך שימוש בסכמה כללית שכבר נוסחה בעבר ע"י קבוצת המחקר). בשאיפה, ניתן יהיה להכליל תוצאות אלו לעבר משפחות רחבות של בעיות עם אופי דומה.

תכולת הפרויקט:

במהלך הסמסטר הראשון הסטודנטים יכירו מושגי מפתח בחישוב קוונטי ואינפורמציה קוונטית, עם תשומת לב מיוחדת שתינתן לבעיות "אוראקל". לקראת סוף הסמסטר הראשון, הסטודנטים כבר יוכלו להשתמש בתוצרים קודמים על מנת לבחון (אנליטית) בעיות ספציפיות בכדי לראות האם קיים בהן יתרון קוונטי (במונחים של הסתברות הצלחה עבור אותה כמות שאילתות). במהלך הסמסטר השני, תאותר לפחות בעיה אחת שבה קיים יתרון ויאופיינו התכונות של השערים ושל המצבים הקוונטים שמאפשרות להגיע לאותו יתרון. ככל שיאפשר הזמן, הסטודנטים ינסו להרחיב את התוצאות הללו וישתדלו להסיק מהן מסקנות כלליות באמצעות עיון מעמיק יותר במבנה המתמטי של הבעיות הרלוונטיות ו/או האלגוריתם הקוונטי שפותר אותן.

קורסי קדם:

יש לקחת במקביל לפרוייקט את הקורס "חישוב קוונטי" (סמסטר א' תשפ"ד)

מקורות:

רקע כללי בתחום של חישוב קוונטי ניתן למצוא בפרק 1 של הספר:

Quantum Computation and Quantum Information / Nielsen and Chuang.

מידע יותר ספציפי, אבל גם יותר מתקדם שלא יהיה לגמרי ברור בשלב זה,

ניתן למצוא בפרק 6 של

https://people.maths.bris.ac.uk/~csxam/papers/thesis.pdf

501 Communication protocol of an optic biosensor for extracting biological parameters
מימוש פרוטוקול תקשורת לחיישן אופטי למדידת פרמטרים ביולוגיים
מנחה:
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

אנו מפתחים טכנולוגיה ייחודית העושה שימוש באורך גל יחיד ומספר גלאים, לטובת חילוץ מדויק של פרמטרים אופטיים מרקמה. מדובר בשיטה חדשה לגילוי תכונות אופטיות מרקמות גליליות בהתבסס על פיזור העוצמה הזוויתי שלהן, מה שמכונה Full scattering profile (FSP), וזאת במטרה לשפר את הדיוק והרגישות של מדידת פרמטרים ביולוגיים, כגון דופק, רוויון חמצן (סטורציה), קצב נשימה, שונות קצב הלב, לחץ דם, וכדומה.

מטרת הפרויקט:

הפרויקט המוצע יעסוק בהחלפת פרוטוקול התקשורת של החיישן האופטי: החיישן בצורתו הנוכחית מתחבר בכבל USB למחשב לצורך איסוף הנתונים, ובהמשך יוחלף לתקשורת בלוטות'. מטרת הפרויקט היא מימוש החלפת פרוטוקול התקשורת הנ"ל ואפיונו, על מנת לאפשר אבחון מצבים פיזיולוגיים שונים מהרקמה בצורה נוחה ופרקטית.

תכולת הפרויקט:

בפרויקט זה ילמד הסטודנט את פרוטוקול התקשורת הקיים בצורתו הסריאלית ויממש את המעבר לתקשורת בלוטות'. בנוסף יוודא את פעילותו וישווה בין שתי צורות התקשורת השונות באמצעות ניתוח ועיבוד הנתונים מהמכשיר.

קורסי קדם:

רשתות מחשבים ואינטרנט (83455).

דרישות נוספות:

לפרויקט זה אנו מחפשים סטודנט רציני עם ראש גדול, מכל תחומי הנדסה.

מקורות:

  1. Experimental system for measuring the full scattering profile of circular phantoms - PubMed (nih.gov)
  2. Experimental results of full scattering profile from finger tissue-like phantom (optica.org)
506 Deep learning optimization of relay networks - Multi antenna relays
שימוש בכלי למידת מכונה לאופטמיזציה של רשת תקשורת עם ממסרים – הרחבה ללמידה מרוכבת - ריבוי אנטנות
מנחה:
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

ממסר הוא רכיב תקשורת הקולט אות מגביר ומשדר אותו. ממסרים משמשים להגדלת טווח התקשורת והעלאת קצב המידע. טכנולוגיות חדשות מאפשרות ייצור והפעלה פשוטה של ממסרים רבים באותה רשת. ממסרים כאלו לא דורשים תשתית, ואפילו יכולים לאסוף אנרגיה מסביבתם. הכנסת עשרות ומאות ממסרים לרשת (לדוגמה בבניין אחד) יאפשרו הגדלה משמעותית בקצבי התקשורת. האתגר העיקרי ברשת כזו הוא בחירת פרמטרים נכונה לכל ממסר שתאפשר פעולה אופטימאלית של הרשת.

במחקר חדשני, אנו משתמשים באופי הלא לינארי של מגברים כדי ליצור הקבלה בין רשת תקשורת עם ממסרים לרשת נוירונים. בעזרת הקבלה זו, אנו מאפשרים שימוש בכלים הרבים הזמינים ללמידת מכונה על מנת לבצע אופטימיזציה של הרשת. יתירה מזו, אנו מצליחים גם לאמץ את היכולת של רשתות נוירונים לבצע חישובים, ולבצע חישובים תוך כדי מעבר האות ברשת הממסרים.

מטרת הפרויקט:

בפרויקט זה נממש סימולציה של רשת תקשורת סלוללרית עם משדר (תחנת בסיס) מספר מקלטים והרבה ממסרים. נשתמש בכלים של למידת מכונה על מנת לשפר את התקשורת ברשת וגם להשיג מטרה חשובה נוספת: נדרוש שהרשת תפריד את האות המשודר, כך שכל מקלט יקבל רק את האות הרצוי שלו, ולא יושפע מהאותות המשודרים לשאר המקלטים.

בפרויקט זה נרחיב את חזית הידע בכך שנבחן ממסרים מרובי אנטנות ואף נשלב רשת נוירונים בתוך כל ממסר.

הפרויקט בעל אופי מחקרי, ומתאים לסטודנטים מצטיינים המעוניינים להשתלב במחקר.

תכולת הפרויקט:

לימוד של רשתות תקשורת וכלי למידת מכונה, מימוש הרשת בפייתון, מימוש של אלגוריתם למידה שיאפשר אופטימיזציה של הרשת. ביצוע האופטימיזציה וניתוח התוצאות.

קורסי קדם:

למידת מכונה

מקורות:

https://arxiv.org/pdf/2306.14253.pdf

803 Adaptation mechanism for resource constraint classification problem
מנגנון אדפטיבי לבעיות קלסיפיקציה עם אילוצי משאבים
מנחה:
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

הפרויקט הינו חלק ממחקר שעוסק בשילוב בין בעיות של אילוצי משאבים אשר מקובל לפתור בכלים של חקר ביצועים, לבין בעיות סיווג אשר מקובל לפתור בשיטות של למידת מכונה. הדרך המקובלת לשלב בין שתי הבעיות הללו היא במודל דו-שלבי, שימוש בלמידת מכונה עבור בעיית הסיווג ועם התוצאות שהתקבלו לפתור את בעיית אילוצי המשאבים. במחקר אנו משלבים את בעיית אילוצי המשאבים בתהליך הלמידה של המודל שפותר את בעיית הסיווג בכדי לשפר את הביצועים. הפרויקט ישפר את שיטת היישום כך שיתאים לנתוני מבחן (test data-set) וכן יצמצם את מספר האיטרציות.

האלגוריתמים ייושמו וייבדקו על נתוני שרותי הכבאות – הבעיה ביישום זה היא הקצאה מיטבית של כוחות הצלה למספר ארועים שמתרחשים בו זמנית.

מטרת הפרויקט:

בפרויקט הסטודנטים יבצעו התאמה לנתוני מבחן (test data-set) של מודל אדפטיבי לשילוב למידת מכונה ובעיית אילוצים ביישום בפייתון על ידי שילוב האילוצים שקיימים על הTEST כחלק מתהליך הלמידה לעומת במצב הקיים בו נעשה שימוש רק ב TRAIN. בנוסף, הסטודנטים יפתחו שיטה לעדכון ערך סף כך שמספר האיטרציות עד להתכנסות המודל תצומצם וזמני הריצה יתקצרו.

האלגוריתמים ייושמו וייבדקו על נתוני שרותי הכבאות במטרה להגיע להקצאה מיטבית של כוחות הצלה למספר ארועים שמתרחשים בו זמנית.

תכולת הפרויקט:

פירוט של מטלות הסטודנטים בפרויקט

  1. פיתוח מתמטי תיאורטי לעדכון ערך הסף בין איטרציות.
  2. יישום בפייתון של התאמת המודל לשימוש בנתוני TEST בתהליך הלמידה והשוואה בין ביצועי האלגוריתמים כאשר האילוץ על ה TEST נלקח בחשבון לעומת המצב שבו האילוץ מוקרן על הTRAIN בהיבט של זמני ריצה וביצועים.
  3. יישום על נתוני שרות הכבאות.


קורסי קדם:

מבוא להסתברות וסטטיסטיקה, כריית מידע וויזואליזציה

דרישות נוספות:

נדרש ידע בפייתון

מקורות:

  1. An adaptive machine learning algorithm for the resource-constrained classification problem https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S095219762200731X
  2. The foundations of cost-sensitive learning https://cseweb.ucsd.edu//~elkan/rescale.pdf
909 Distributed Clock Synchronization on Grids
סנכרון שעונים מבוזר על גבי סבכות
מנחה:
אחריות אקדמית:

הרקע לפרויקט:

שיטות קיימות לסינכרון שעונים על גבי שבב (למשל, עצי שעונים) הן ריכוזיות ואינן סקלביליות: הפרשי הזמן בין שני שעונים של יחידות סמוכות הוא פרופורציוני לגודל השבב. אנו חוקרים שיטות בהן הפצת השעון נעשית באופן מבוזר (ולא ריכוזי). התהליך של תכנון חומרה לסינכרון שעונים לרוב מתחיל בניסוח אלגוריתם מבוזר תאורטי, ניתוח תאורטי, מימוש האלגוריתמים בחומרה, ולבסוף הדגמה באמצעות סימולציות שאכן המימוש תואם את התאוריה.

מטרת הפרויקט:

בפרוייקט זה נעשה תהליך הפוך! אנו נלמד את שיטת הפצת השעון במאמר המצורף, נחלץ ממנו את אלגוריתם מבוזר ה"חבוי" בו, ננתחו, ונממשו שוב בראייה האלגוריתמית אותה נפתח. כמובן, עלינו לשחזר את תוצאות המעגל המקורי במימושינו.

תכולת הפרויקט:

  1. למידת המאמר המצורף.
  2. חילוץ אלגוריתם מבוזר "רציף".
  3. תכנון אלגוריתם מבוזר "בדיד".
  4. ניתוח תאורטי של האלגוריתם (ניתוח זמן התכנסות, הפרש שעונים לוקאלי וגלובלי מושג, וכו').
  5. מימוש האלגוריתם בתכן ספרתי.
  6. שחזור תוצאות המאמר.
  7. ריכוז וסיכום התוצאות בפורמט של מאמר.

קורסי קדם:

  • 83681 חומרה מכילה מטסטביליות
  • 83612 מעגלי ומערכות VLSI דיגיטליים

מקורות:

S. Fairbanks and S. Moore, "Self-timed circuitry for global clocking," 11th IEEE International Symposium on Asynchronous Circuits and Systems, 2005, pp. 86-96, doi: 10.1109/ASYNC.2005.29. (https://www.cl.cam.ac.uk/~swm11/papers/async2005.pdf)